Wat is het verschil tussen vrije uitloop eieren en scharreleieren?

Ik zag eieren in de supermarkt, en ik zag twee verpakking : allebij 10 stuks, medium formaat, maar de 1 was scharrel, de ander vrije uitloop. Het was wel allebij gewoon huismerk. Ik wil eieren van kippen die het best leven.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
17.5K

Het beste antwoord

Bij vrije uitloop moeten de kippen naar buiten kunnen, bij scharrel zitten de kippen met z'n allen in een grote schuur. De term scharrel is verwarrend, veel mensen denken dat scharrelkippen naar buiten kunnen, er zijn voorstellen geweest om de term scharrelkip/scharrelei te veranderen in schuurkip/schuurei, maar daar zijn de betreffende boeren nogal op tegen.
Als je eieren wil van kippen die goed leven, moet je biologische eieren nemen, pas dan wordt er echt goed rekening gehouden met dierenwelzijn (al blijven ook daar kippen ondergeschikt aan winst maken, en worden indirect nog veel dieren gedood voor de eieren).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het verschil is dat de ''vrije uitloop-kippen'' de gelegenheid hebben om naar buiten te gaan en ''scharrelkippen'' binnen worden gehouden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De ''vrije uitloop-kippen'' dienen in verhouding ook een groter leefoppervlak te hebben, dus je zou kunnen zeggen dat dit type over het algemeen een beter leven heeft dan de scharrelkipjes. Er is ook nog het predikaat ''biologisch pluimvee'', waar weer andere criteria aan verbonden zijn, waaronder een groter leefoppervlak dan de scharrelkipjes. Er wordt bij controle, bv meer gekeken naar het exterieur van de dieren, of ze geen staartveren missen ect. Ik vermoed dat de richtlijnen wel te vinden zijn op wikipedia oid.
grote verpakkingen 30 (kooi)eieren (kippen met 6(?)in een kooi)
(2) Scharrel : *scharrelen in een schuur* (= beter dan kooieieren)
(1) Vrije Uitloop : *aantal keren/uren per dag naar buiten*
(0) Biologische : *vrij om binnen of buiten te verblijven*

Ook zijn er nog eieren die Biologisch genoemd worden, terwijl het Vrije Uitloop kippen zijn die biologisch voer krijgen! (Aldi verkoopt deze, 6 €1,49)

De beste eieren zijn van de biologische kippen en dat proef je.
Eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ter aanvulling: Scharreleieren is een stapje beter dan legbatterij-eieren. Er zijn betere voorzieningen dan bij de legbatterijen, maar echt diervriendelijk is het nog niet. Zo mogen er maximaal 9 kippen per m2 gehouden worden. Dat betekent nog steeds vrij weinig ruimte voor de kippen.
Je kunt tegenwoordig aan het aantal sterren op het doosje zien welke eieren het diervriendelijkst zijn. Zie voorbeeldplaatje: http://www.milieucentraal.nl/media/934346/beter_leven_3ster_157x80.jpg