Kan je van teveel koffie en water te drinken dikker worden?

Het is de-café trouwens. Af en toe een glas cola en of ice-tea. Op een dag drink ik toch wel een liter of 3 (tja, ik drink graag)

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik doe geen suiker in de koffie

Toegevoegd na 1 dag:
Anderhalve liter water, 1 liter koffie (de-café) en 1 glas ice-tea of glas cola

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
2.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je een zoetje in je koffie doet en Cola-light en Ice-Tea light drinkt wordt je daar niet dikker van.
Misschien zijn zoetstoffen niet echt zo gezond(daar hoor je verschillende meningen over),geraffineerde suiker schijnt zowat vergif te zijn voor het menselijk lichaam,het is in ieder geval niet gezond.
En je kan ook zelf Ice-Tea maken,doet mijn moeder ook zelf,in een grote kan met veel ijsblokjes en honing.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe komen zó veel mensen op het idee dat zoetstoffen en geraffineerde suiker zo'n beetje gelijk staan aan vergif? Ik snap het écht niet!
Zelfs van te veel zuiver water in een keer kan je dood gaan! Als je suiker en zoetstoffen met mate consumeert is er niets aan de hand, en dat is al zo vaak bewezen in letterlijk honderden onafhankelijke wetenschappelijke studies van betrouwbare bronnen... enfin, dat ligt aan de aard van de mens, blijkbaar...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ken je iemand die 6 liter cola light per dag drinkt? Ik ken niemand die 6 liter vloeistof per dag drinkt!
Waar heb je het over...? En mocht je zo'n iemand kennen, dan hoort hij zelf te weten dat het niet gezond is, of ben ik gek?
Van 50 gram keukenzout in een keer ga je ook dood, en er staat geen waarschuwing op het etiket.

Het beste antwoord

Nee, van water en koffie zonder suiker kan je niet dik worden. Maar cola en ice-tea, ja daar zit veel suiker in en daar kun je gevolgen van ondervinden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Beter kan je zelf ongezoete thee zetten met een drupje citroen erin, laten afkoelen, en met ijsklontjes erin serveren.

Toegevoegd na 16 minuten:
Toch kan ik mij voorstellen dat het drinken van veel koffie leidt tot aankomen. Niet door de koffie zelf, maar doordat je meer gaat eten. Ik merk zelf tenminste dat wanneer ik 's morgens alleen koffie heb gedronken maar nog niets heb gegeten dat ik dan trillerig wordt en honger krijg. Als je er dan wat lekkers bij neemt, in plaats van een boterham, dan zet dat dus aan.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan kloppen Amadea
Zie mijn reactie op Ritsuka/Conan.
Cafeïne versnelt je metabolisme: o.a. effecten brengt dit afbraak van triglyceriden en glycogeen op gang. Zodra de vrijgekomen glucose en triglyceriden in je bloed opraken, en het effect van de cafeïne voorbij is, komt de bekende 'dip'. Hierdoor krijg je trek, en als je de verleiding niet weet te weerstaan, op den duur ga je aankomen.
Dus van koffie wordt je niet dik, meer wel als je ná de koffie toegeeft aan de neiging om meer te gaan eten. Ik moest altijd denken aan een kennis van mij, terug in Spanje, die altijd alleen een kopje zwarte koffie nam als ontbijt, zonder melk en met een zoetje (in Spanje is de koffie vele malen sterker dan hier), en na 1 uur vond je hem weer in de kantine met 2 croissants gevuld met chocolade.

Andere antwoorden (3)

Koffie is vochtafdrijvend, geen dikmaker, behalve als je er suiker en/of melk in doet.
Cola en Icetea zijn 'vloeibare kcal', kun je dikker van worden.
Water word je niet dik van.

Toegevoegd na 46 seconden:
Drink je 3 liter koffie op een dag? Dat lijkt mij niet echt gezond, ook al is het decafé.
Ritsuka
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je was me 17 seconden voor :) plus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neen geen 3 liter koffie maar toch anderhalve
Ritsuka
11 jaar geleden
1 1/2 vind ik persoonlijk ook veel, maar als er geen suiker en melk in zit, word je er niet dik van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is niet helemaal waar Ritsuka. Van de cafeïne in de koffie kun je wel degelijk dik worden.
Ritsuka
11 jaar geleden
Heb je de bron van dat onderzoek? Dat artikel zou ik graag willen lezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen bron maar eigen kennis. Cafeïne wordt door het lichaam gezien als toxisch. Daardoor zorgen de bijnieren er voor dat de lever wordt aangespoord om extra glycogeen af te geven aan het bloed. Dat wordt daar vervolgens omgezet in glucose.
En dat zorgt er weer voor dat de bloedsuikerspiegel zal stijgen. Dat vind je lichaam niet prettig, en daardoor zal de alvleesklier in werking komen en die perst met behulp van insuline de glucose in de cellen.
Als die glucose (suiker) eenmaal in de cellen zit, ontstaat er vervetting wat kan leiden tot overgewicht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Even ter correctie: glycogeen wordt NIET aan het bloed afgegeven, maar in de spieren zelf gehydrolyseerd tot glucose, en dan pas aan het bloed afgegeven.
Dat extra glucose in je bloed wordt voor het grootste percentage gebruikt om te worden omgezet in energie (daarom krijg je een 'kick' van cafeïne, onder andere effecten van cafeïne). De glucose die niet verbrand wordt, wordt inderdaad opnieuw opgenomen in de spieren en vormt zich opnieuw glycogeen (daarom is het effect van cafeïne van zo'n korte duur) Per saldo heb je dus een deel van je voorraad van glycogeen verbruikt, en aan het einde van de rit ben je dus afgevallen, want alle metabolische processen kosten energie. Dat staat bekend als de Tweede wet van de Thermodynamica.
Nee hoor, van cafeïne wordt je juist magerder, tenzij je dat inneemt met 3 lepels suiker en een 1/4 liter volle melk. Verder heeft Ritsuka gelijk, dat 1,5 liter koffie per dag (laat maar staan 3!), al dan niet decafé, vind ik een beetje overdreven, ook al is het hele slappe koffie.
Wat is er tegen het drinken van puur, zuiver water? Zelf kom ik uit een warme land en daar doen we niet zo moeilijk over! Heb je dorst? Drinkt water!
Ritsuka
11 jaar geleden
een kopje koffie drinken vlak voor het sporten schijnt ook goed te zijn voor je prestaties had ik gehoord.
Ik ben geen fan van koffie, erg gevoelig voor cafeine, met 1 kopje zit ik al te stuiteren en word ik trillerig. Bedankt voor de duidelijke toevoeging Gabi.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt Ritsuka: cafeïne heeft een nog groter effect op de afgifte van triglyceriden aan bloed, waardoor de spieren een verminderde behoefte hebben aan afbraak van glycogeen. Dit effect schijnt te lopen door de verhoogde productie van epinefrine die de cafeïne veroorzaakt. Dat bedoelde ik dus met "onder andere effecten". Met andere woorden: hoewel cafeïne een klein effect heeft op de afbraak van glycogeen, het effect op de afgifte van triglyceriden aan je bloed is nog groter, dus per saldo zal cafeïne zorgen éérst voor een verhoogd verbruik van vet als bron van energie, en een relatief beperkte aanspraak op de reserves van glycogeen.
Vandaar dat cafeïne een bekende middel is om bij inspanningen niet langer dan 4-5 uur (dan is de cafeïne volledig afgebroken) dit langer vol te kunnen houden: eerst worden je vetreserves aangesproken, en dan pas je glycogeen, en dat is het tegenovergestelde van de normale manier waarop je spieren werken: eerst de glycogeen, en als deze op raakt gaat je lichaam over naar verbranden van vet.
De individuele gevoeligheid voor cafeïne variërt overigens enorm veel per individu. Je zou dus kunnen concluderen dat cafeïne je niet dik maakt, maar juist andersom, maar dat telt natuurlijk alleen als je gaat sporten en al dat vet en glucose in je bloed daadwerkelijk verbrandt.
Helaas geen wondermiddel!!
Van water en koffie drinken kun je niet dikker worden. Van de cola en ice_tea juist weer wel. als je trouwens suiker in je koffie doet of water met een smaakje neemt kun je er door de suikers wel weer dikker van worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, zelfs van water kan je dik worden.

of dat je van een van de 2 dik word is maar net hoe je deze producten gebruikt.

koffie is bij regelmatig gebruik een dikmaker. JUIST de cafeïne vrije variant.

Cafeïne heeft als belangrijkste eigenschap, dat het de receptoren op de celwand blokkeert voor insuline.
Daardoor is opname van glucose uit de cellen niet of slechts beperkt mogelijk, en zijn de cellen voor hun energievoorziening aangewezen op de verbranding van de aanwezige vetten.

Om die reden wordt cafeïne vaak toegepast in afslankproducten.

bij het overdreven drinken van water forceer je je lichaam om water op te nemen. dit word dan opgeslagen omdat je lichaam er verder niks mee kan.

als je nu in korte tijd veel minder en onregelmatig water gaat drinken in grote hoeveelheden ga je nog meer water opslaan.
vervolgens zal je lichaam niet weten wanneer het weer water binnen krijgt en dus hoeveel het nodig zal hebben.
het zal al het vocht opslaan.
hierdoor kan je ook aankomen