Waarom vinden fabrikanten het nodig om een recept "te vernieuwen" als het product gewoon goed loopt?

Als voorbeeld noem ik de "Spicy Tomato cup-a-soup" van Unox.
Ooit vond ik dit een heerlijk soepje.
Te zien aan de schappen in de winkel was ik niet de enige.
Opeens stond er "vernieuwd recept" op de verpakking.
Het product leek niet eens meer op wat het ooit was. Ik heb de soep niet meer gekocht, totdat ik een jaar later een andere afbeelding en weer de tekst: "Vernieuwd recept".
Niet hetzelfde als eerst, maar toch wel weer erg lekker.
Helaas was het een jaar later weer zover, weer een vernieuwd recept...

Vandaar mijn vraag: Waarom is het nodig om een recept te vernieuwen als een product niet slecht loopt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Om de verkoop te stimuleren. Mensen willen graag iets nieuws uitproberen. Bovendien kunnen ze denken dat een product 'ouderwets' is als het al een hele poos hetzelfde blijft. En als het product vernieuwd is (desnoods alleen door de naam of de verpakking te veranderen) kun je er weer veel reclame voor maken, waardoor het ook weer beter verkoopt.
Sóms maakt een fabrikant juist reclame door de nadruk te leggen op het feit dat een product al jaren (bijna) onveranderd is. Maar meestal gaat het om een nóg betere vlekverwijderaar, een nóg lekkerder soepje of een nóg zachtere tussue.
Wat helemaal fijn is, is als je er ook nog allerlei nieuwe hulpstukken, apparaten, navullingen e.d. bij moet kopen. Denk aan al die biertaps voor thuis, de koffiezetmachines en de 'geursystemen'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een product moet in de supermarkt opvallen, de aandacht trekken. Door slogans als "vernieuwd recept" wordt de nieuwsgierigheid getrokken van veel nieuwe klanten. Tenminste dat is de gedachte.
AlphaLimaSierra