Bederft beleg sneller als je een 'vies'/'gebruikt' mes gebruikt?

Als ik bijvoorbeeld een mes heb waar nog een beetje jam/boter/chocopasta aanzit en ik smeer het in de pindakaas/filet americain/hamsalade, bederft het laatst genoemde dan ook sneller? Het is mij namelijk een keer gezegd van wel en dat ik elke keer een schoon mes moet gebruiken, maar het lijkt mij dat het niet tot nauwelijks uitmaakt. Want een beetje jam in de pindakaas of chocopasta in de hamsalade maakt toch geen verschil? (tevens is mij gezegd dat het extra telt bij rauwbeleg, zoals hamsalade of filet americain)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.3K
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik spoel gewoon mijn mes af onder de hete kraan en veeg het af met een keukenrol papiertje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En dat is prima Voldemort!
Je hoeft niet te overdrijven en je mes elke keer met desinfecterende zeep te wassen en te steriliseren met kokend water. Gewoon schoon spoelen en afvegen volstaat.

Het beste antwoord

Helemaal geen domme vraag, die een goed antwoord verdient. En het antwoord is "ja": je beleg zal sneller bederven.

Er zijn heel veel factoren die een rol spelen, waarbij het belangrijkste is het verschil in de soort micro-organismen die op het ene of andere type voedsel zitten en die je overbrengt.

Ik zal het uitleggen aan de hand van je eigen voorbeeld: stel dat je gebruikt een mes met restjes van jam of chocopasta om filet americain of hamsalade uit het kuipje te halen.
Jam en chocopasta kunnen haast niet bederven, ook niet eenmaal geopend en buiten de koelkast. De reden is niet dat deze steriel zijn, maar het feit dat jam heel zuur is, en veel suiker en erg weinig water bevat, waardoor de bacteriën die toch erin zitten niet kunnen groeien. Chocopasta is niet zuur maar bevat haast geen water, veel vet erg veel suiker en vaak ook conserveringsmiddelen.
Je filet americain en de hamsalade worden bereid en verpakt onder hygiënische omstandigheden, en de bacteriën die erin zitten zullen langzaam groeien, maar onder normale condities blijft het product goed tot het einde van de THT. De reden is dat de specifieke bacteriën die hierin zitten maar beperkt kunnen groeien vanwege de specifieke samenstelling van de filet en de hamsalade.
Maar nu heb je met je 'vies' mes de suikers en de bacteriën van de jam of de chocopasta overgebracht. Wat er nu zal gebeuren is dat de bacteriën uit de jam razendsnel zullen groeien in de vochtige omgeving van de filet of de salade. Zelfs harder dan de bacteriën van de filet, omdat je ook een beetje suikers toegevoegd hebt. Dus je hebt een perfecte groeimiddel gecreëerd voor alle bacteriën: die in de filet, en die uit de jam.

Andersom werkt het ook: als je met een beetje filet of hamsalade in de jam of de chocopasta zit, dan breng je vocht hierin en stoffen die de groei van de bacteriën bevordert. Binnen no-time krijg je in de bovenlaag van je jam of chocopasta schimmelvorming en bacteriën.

Met andere producten zoals boter, pindakaas, etc. zijn er andere factoren die een rol spelen, en ik kan ook combinaties bedenken van producten die je (laat maar zo zeggen) probleemloos met elkaar kan verontreinigen, maar als je de technologische en microbiologische kennis niet hebt om te bedenken wat wel en wat niet mag, is het toch beter om als vuistregel te hanteren altijd met een schoon mes (of lepel) aan een product te zitten.
Zo voorkom je verspilling, en misschien zelfs een buikgriep.

Eet smakelijk!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou héél graag willen weten wie een min hiervoor geeft, want die weet écht niet waar hij (of zij) het over heeft.
En het argument "ik doe het altijd en ben nooit ziek geworden" telt niet, want dat hoeft niet altijd zo te zijn: van bedorven voedsel word je doorgaans niet acuut ziek, maar het is een hard feit dat kruisbesmetting versnelt het proces van bederven.

Andere antwoorden (3)

Elke product heeft een andere houdbaarheidsdatum. Eiersalade is na 3 dagen niet meer te eten. De salade komt in de pindakaas en dan gaat het ei bederven en daardoor je pindakaas ook. Mensen stoppen ook snel hun mes in hun mond die bacterien komen dan in de pindakaas ook dan bederft het sneller.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met 'een vies mes' ja zeker bederft het dan sneller.Wat je het beste kan doen is er één voor elk neerleggen en als je in de keuken alles klaarmaakt , fftjes de hete kraan erover heen en je kan vd pindakaas naar de jampot.Indd. het bederf als je het niet zou doen maar als u al uw beleg etc binnen een paar dagen nuttigd kan het geen kwaad omdat het u ook misschien niet stoort.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het ziet er op de eerste plaats niet smakelijk uit voor de mensen die na jou iets uit de pot willen smeren.
maar in feiten kan het geen kwaad, tenzij je de pot weken lang niet meer gebruikt, dan gaan de bacteriën hun werk doen.
probeer daarom om achtergebleven stukjes boter etc eruit te halen en op je brood te smeren.