Hoe maak je gehaktballen met een knapperige korst?

Ik doe het met een zakje kruiden en een ei, de smaak is goed maar de korst is slap.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
14.7K

Het beste antwoord

Rol de gehaktballen voor het bakken even door de paneermiddel. Dat zorgt voor een mooi korstje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat heb ik gedaan en het was heerlijk! Ik neem aan dat je de rechtse bent op je avatar en dat boezemt vertrouwen in.

Andere antwoorden (6)

Als je een knapperig korstje aan de buitenkant wil hebben, dan kan je er verkruimelde beschuit of (kruiden)paneermeel aan toevoegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook kun je kleinere balletjes draaien en die bakken, kleinere balletjes (formaat ping pong bal) zijn sneller bruin. Wel regelmatig keren en aan alle kanten bakken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het belangrijkste "geheim" achter een mooi, krokant korstje, is bakken op hoge temperatuur in olie die hiervoor geschikt is.

Daarnaast zijn er een paar trucjes:

- Maak je deeg niet te nat of te vet, dat is funest voor de knapperigheid. Met een beetje paneermeel kan je het deeg droger maken.
- Niet al te grote ballen maken, want met een hoge temperatuur tijdens het bakken, zou de buitenkant verbranden voordat de binnenkant voldoende gaar is.
- Voeg een beetje paneermeel aan het deeg (zie boven), en voordat je de ballen in je pan gooit, haal ze door bloem. Goed schudden, want je wil ook niet te veel bloem hebben. Dat helpt je enorm aan een knapperige korst!
- Gebruik een geschikte pan, met een dikke bodem en antiaanbaklaag.
- Gebruik voldoende olie die geschikt is om te bakken (arachide, olijfolie -niet vierge-, soja, zonnebloem...), of anders een speciaal product om te bakken, hoewel ik beslist geen vóórstander ben. Boter kan ook, maar dan gemengd met olie, anders zou het te snel verbranden.
- Gooi de ballen in de pan pas als de olie goed heet is, anders zuigen je vol met vet en krijg je ze niet krokant.
- Tijdens het bakken niet afdekken, wel regelmatig keren of schudden. Je krijgt gespetter, maar dat moet je voor lief nemen, anders worden je gehaktballen gestoomd en krijg je ze nooit krokant. Je hebt speciale deksels met gaatjes die het gespetter beperken, maar na afloop moet je toch je fornuis schoonmaken... én de deksel!
- Serveer direct na het bakken op een bord met een stuk absorberend materiaal (keukenpapier is prima)

Eet smakelijk!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bakken in een gietijzeren pan, goed heet in boter en olie (ik zou geen arachide-olie nemen omdat dit niet zo heet kan worden) maar zonnebloemolie werkt prima. Beetje boter is ook wel lekker voor de jus die je na het bakken nog kunt maken.
Geen deksel maar een spatdeksel gebruiken, zo bakken de ballen echt en krijg je het korstje dat je wilt.
Ik ben nooit zo gek op paneermeel, probeer het mengsel zo droog mogelijk te maken. Mochten de gehaktballen toch wat te nat worden dan kun je gekruimeld beschuit of panko erdoor doen (panko koop je oa bij een toko).

Toegevoegd na 1 uur:
Arachide-olie is juist WEL een goede olie om in te bakken omdat het juist wel heet kan worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry hoor, maar arachideolie is van alle soorten gangbare oliën de variant die het beste kan tegen hoge temperaturen. In ieder geval veel beter dan boter, en zelfs beter dan zonnebloemolie (die overigens ook prima geschikt is)
Het is niet voor niets dat arachideolie de eerste keuze is als je moet wokken, en dan praat je pas over hoge temperaturen. De rest van je antwoord was prima, maar check maar even je kennis over vetten voordat je zulke dingen schrijft.
Voor de smaak : de gehaktballen staan of vallen met de mix die je gebruikt.
500 gram rundergehakt
(voor de liefhebber kan je 200 gram varkensgehakt erbij doen, dus 300 + 200 gram, geeft een smeuïger smaak, minder droog)
1 ei (per halve kilo gehakt)
2 beschuiten
peper en zout
nootmuskaat
(voor de liefhebber 2 teentjes knoflook uitgeperst geven een nog lekkerder smaak)
en heel belangrijk: MARGARINE ( ik gebruik blue band - een pakje, niet vloeibaar ), als de ballen voor het laatste onderdeel op een plaatje gezet worden op laag vuur, is het tijd om een klont(je) (room) boter in de pan te doen, dit geeft een rijkere smaak, maar is niet goed voor de lijn... :^)

Als je de ballen gedraaid hebt, doe je een flink stuk margarine in de braadpan, vuur hoog, wanneer het gaat bruisen doe je een voor een de ballen in de pan (kleinere ballen zijn eerder gaar/klaar - ballen een beetje plat duwen, zijn ze minder rond en ook eerder gaar/klaar).
Je laat ze een beetje bruin worden, blijf de ballen bewegen, zodat ze niet plakken aan de pan... Wanneer ze rondom een mooie kleur hebben, dan is het tijd om het vuur iets lager te zetten, de deksel half op de pan te leggen dus OPEN, dat is het geheim!!, en laat het korstje maar komen...
Ga na 5 à 10 minuten de ballen draaien en daarna kan je ze op een plaatje zetten op laagvuur!! Zet de KOOKWEKKER !
Wanneer je de deksel niet open zou doen, blijven/worden de ballen zacht.
Ondertussen kan de boter soms te donker worden, doe er dan een stukje margarine bij en het vuur een beetje lager.

Antwoord/Conclusie/Advies:
Zodra de ballen om en om bruin zijn, leg je de deksel OPEN op de pan... op een half hoog vuur, af en toe kijken, prikken, draaien en daarna op een plaatje op laag vuur zetten.

Succes en Eet Smakelijk!

Toegevoegd na 7 minuten:
Veel mensen tegenwoordig "KOPEN" jus in een pakje... dat is dus een sausje.
JUS maak je van het vet en de vleessappen die achterblijven in de braadpan.
Ballen/vlees uit de pan, heet water gekookt. vuur onder pan hoog zetten, wanneer het gaat bruisen beetje heet water erbij doen, met vork of pannenkoekenmes de aanbaksels op de bodem van de pan los roeren en goed mengen vet/water. In een juskom gieten en aan tafel een beetje over je vlees/aardappelen/rijst gieten.
Dat is jus. Niet gemaakt uit een pakje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zorg allereerst dat je gehaktmengsel niet te nat is, dus dat het net niet plakt aan je handen. Draai niet te grote ballen want hoe groter ze zijn, hoe langer het duurt voor ze gaar zijn en je wilt tenslotte mooie stevige ballen met een krokante korst.
Draai ze met natte handen dan kan je ze mooi glad 'smeren'.
Verwarm een goede braadpan en het beste is een pan van gietijzer. Hierin wordt de warmte goed verdeeld. Hierdoor krijg je een overal gelijke verhitting van de ballen.
Bak, indien je olie wilt gebruiken, in arachide (pinda) olie, deze olie kan goed verhit worden, is smaakneutraal en heeft een gezondere opbouw dan bijv. zonnebloem of olijfolie.
Zelf gebruik ik altijd Campina botergoud braadboter omdat die niet spettert en je toch de smaak van roomboter hebt (het is nl. een bestanddeel ervan)Het verbrandt ook niet tijdens het bakken en braden.
Is de boter heet genoeg (als hij uitgebruisd is en de grote bellen aan het verdwijnen zijn) leg dan de ballen erin en laat ze goed dichtschroeien. Even rondom goed bruin bakken en dan uit de pan nemen. Blus nu het braadvet af met wat water of bouillon en leg de ballen er weer in. Laat even opkoken, zet het vuur laag en leg de deksel schuin op de pan. Je wilt tenslotte geen stoofballen. Of neem een spatdeksel op een koekenpan. Hierin zitten gaatjes en dan stooft het ook niet.
Wat ook meer crunch geeft aan je gehaktballen is geen gewoon paneermeel gebruiken maar zelfgemaakt paneermeel ; oudbakken gedroogd brood in stukjes in de keukenmachine malen. Dit geeft grovere kruimels. Of koop eens 'Panko'. Dit is een iets grover paneermeel uit de oosterse Toko. Het is minder meelachtig.
amc