hoe kom je van een eet verslaving af?

Ik ben verslaafd aan eten. Je ziet waarschijnlijk nu een heel dikke meisje voor je maar ik weeg 50 kilo en ik ben 1 meter 65. Toch vind ik dat ik veel te veel ongezond eet, zoals chips, snoep, drop. Als ik me verveel, moet leren of gewoon na het eten even tv ga kijken pak ik altijd wel drop, koek of chips. Bovendien drink ik vaak ice tea en cola. Nu kan ik het nog hebben aangezien ik er niet veel door aankom maar toch wil ik er iets aan aangezien het niet goed is voor mn gezondheid.
Wat is een goede oplossing waardoor ik minder ongezond ga eten? Alvast bedankt!

Weet jij het antwoord?

/2500

Eigenlijk heb je de belangrijkste stap al genomen: je weet van jezelf dat je ongezond eet en je wilt je eetgewoontes veranderen. Hartstikke goed. Er zijn een heleboel dingen die kunnen helpen. Je kunt bijvoorbeeld GEZONDER gaan snaaien en/of MINDER gaan snaaien. Gezonder: je kunt allerlei hapjes bedenken die wel goed voor je zijn. Als je een paar stengels selderij opknabbelt, of een bosje worteltjes, zijn je kaken flink bezig en krijg je geen ongezonde stoffen binnen. Je kunt ook van die snoeptomaatjes nemen, die zijn erg lekker. Minder: het kan heel veel helpen als je je bewust bent van wat je doet. Dus ALS je snaait, realiseer je dan wat je eet en hoe je je daarbij voelt. Waarschijnlijk ga je daardoor al vanzelf minder snaaien. Voor mensen met een echt snaaiprobleem kan een Mindfulness-training vaak goed helpen. Je gaat ook minder tussendoortjes nemen als je ervoor zorgt dat je met je gewone voeding voldoende binnenkrijgt. Als je bijvoorbeeld 'in het wilde weg' gaat lijnen, kan het zijn dat je tekorten krijgt, waardoor je ineens het gevoel hebt dat je 'moet' eten en niet meer oplet wát je precies naar binnen werkt. Frisdranken kun je waarschijnlijk makkelijk laten staan: drink eens (minteraal)water, thee of een light frisdrank. Die light dranken moet je natuurlijk ook weer niet overdrijven, maar als je dan toch per se een colaatje wilt, neem dan een light colaatje. Ik weet niet of je al dat snoep en die drankjes zelf betaalt, maar het kan natuurlijk ook helpen om het uitgespaarde geld in een potje te doen en daar af en toe iets van te kopen waar je langere tijd plezier van hebt!

Het maakt verschil of je echt een eetprobleem hebt, of gewoon slechte eetgewoontes en nog niet zo'n sterke zelfbeheersing op dat gebied. Veel mensen vinden het moeilijk om niet te snoepen/snacken, en verbreken hun voornemens om gezonder te eten, dat wil niet automatisch zeggen dat er sprake is van een verslaving. Maar het is inderdaad wel heel goed om jezelf te leren gezond te eten. Niet alleen omdat je er later misschien wel te zwaar van wordt, maar ook omdat het naast je gewicht voor je lichaam belangrijk is om voldoende vitaminen, mineralen etc. binnen te krijgen, en die in snoep en snacks vrij weinig zitten. Denk je dat er wel echt een dieper probleem is bij jou, dan kan je eens met een psycholoog praten. Er zijn allerlei truukjes en manieren om jezelf aan te leren gezonder te eten. Een paar voorbeelden: - Kies een gezonder alternatief. Zet bijvoorbeeld een bakje met een gezonde snack op de plek waar je studeert of tv kijkt. Als je dan zin krijgt om te snoepen/snacken, kan je daar wat van eten. Het kan van alles zijn, zoals een stuk fruit, worteltjes, snacktomaatjes, wat ongebrande nootjes, etc. - Zorg dat je voldoende eet zodat je niet uit honger gaat snoepen of snacken. Als je tussen de maaltijden door honger hebt, eet dan bijvoorbeeld een boterham of (soja)yoghurt ipv. snoep of snacks. - Zorg dat je geen snoep en snacks in huis hebt, dan kan je ook niet in de verleiding komen het op te eten. Als dat niet kan omdat de rest van het huis wel wil snoepen/snacken, spreek dan af dat het bijvoorbeeld gelegd wordt in een kamer die op slot gaat of dat je familie het verstopt, en dat ze jou het niet mogen geven, tenzij je eerder op de dag al hebt gezegd dat het wel mag. Als dat nog wat teveel gevraagd is, kan je ook afspreken dat je bijvoorbeeld 2 keer per week wel wat neemt, of maar heel kleine porties, etc. - Je kan het rustig afbouwen, bijvoorbeeld eerst een paar weken wennen aan kleinere porties, dan alleen om de dag, dan maar 1 keer per week, etc. Voor sommige mensen werkt rustig afbouwen beter. Voor anderen werkt het juist beter om in 1 keer te veranderen, je moet kijken welke jij denkt dat het beste bij jou past. - Met veel aandacht snoepen ipv gedachteloos naar binnen gooien, maakt dat je kleinere porties nodig hebt om er even veel van te genieten. Zoek eens op mindfulness/mindful eten. Als je niet alleen uit verveling en gewoonte snoept, maar om verdriet, angst, frustratie etc. weg te eten, zijn er heel andere tips die handig zijn.

Neem je voor dat elke keer dat je gaatsnacken, echt iets lekkers maakt. Persoonlijk bak ik een ei of maak een tosti. Je snaait veel minder en je honger is verdwenen.

Inderdaad, ga na waarom je zo eet en bedenk tijdens het eten dat het niet erg gezond is wat je in je lichaam propt. Daarnaast kun je misschien een bij een voedingsdeskundige kijken of die je kan helpen. Hiermee kun je bijvoorbeeld een flink aantal gezonde tussendoortjes bedenken die je kunt eten en drinken. Het is goed dat je nu aangeeft dat je teveel verkeerd eet. Maar bedenk ook dat jij degene bent die controle heeft over wat er je mond in gaat. Ook al ben je nu nog niet dik, je hebt wel kans op allerlei klachten te veroorzaken. Zet hem op!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100