Waarom word er zo'n drama van gemaakt dat er paardenvlees in sommige etenswaren verwerkt zit?

Bijvoorbeeld IKEA stopt met de verkoop van hun gehaktballetjes. Omdat er paard in zit.

Maar paard is toch gewoon eetbaar? (Paarden rookvlees)
Dus ik snap het probleem niet, als ze gewoon de ingrediëntenlijst aanpassen is het voedsel toch gewoon eetbaar.

Of zie ik dat verkeerd?

11 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het aanpassen van de ingredienten lijst op de verpakking. Kost miljoenen. Dus het is goedkoper om een terug roep actie te doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook is het natuurlijk oplichting. Paardenvlees is goedkoper dan rundvlees en wordt met rundvlees gemengd. Hierna wordt het als 100% rundvlees verkocht. De enige reden dat vleeshandelaren dit doen is om er zelf rijker van te worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naar aanleiding van de commotie over de IKEA balletjes wil ik jullie bijgaande cartoon niet onthouden. Bron: Nu.nl (de Jager) Toegevoegd na 1 minuut:
Sorry, het lukte niet het plaatje te uploaden. Toegevoegd na 2 minuten:
En nu staat hij er dubbel. Excuses hiervoor
constant
11 jaar geleden
niks mis met paardenvlees. in ieder geval geen groeihormonen en antibiotica. De negatieve publiciteit is een speeltje van de media.

Het beste antwoord

Goeie vraag!
Ik geef je toch een dubbel antwoord, zowel op de vraag waarom er zo'n drama is ontstaan, als op de reden waarom het product uit de handel is genomen.

Andere GV'ers zeggen het al: de consument voelt zich bedrogen en misleid, en dat is ook het geval. Als je rund bestelt, verwacht je ook geen paard, en hierbij is niet zo belangrijk of het gezond, lekker en veilig is, want het gaat om het principe. In veel mindere mate speelt ook een rol het feit dat paarden door sommige mensen gezien worden als huisdieren, en voor hen is het eten van paard vergelijkbaar als eten van hond of kat.
Ook belangrijk is de context. In de laatste tijden zijn er relatief veel incidenten geweest met voedsel en fraude, en het grote publiek is nu heel gevoelig voor dat soort dingen.
Niet onbelangrijk: de pers in UK (waar het allemaal begon) heeft heel snel de neiging om kleine incidenten tot grote schandalen te verklaren, en als de sneeuwbal eenmaal begint te rollen, is het heel moeilijk om te stoppen.

Maar aan de andere kant zijn er ook goede wetenschappelijke argumenten om het uit de handel nemen van deze producten te rechtvaardigen.
Om te beginnen, iemand heeft willens en wetens paardenvlees gebruikt zonder dit op het etiket te vermelden (uiteraard omdat paard goedkoper dan rund is, en dus om winst te maken). Dat betekent dat er per definitie dit ongecontroleerd is gebeurd. Achteraf is gebleken dat bijna al het paardenvlees afkomstig was van gezonde paarden die op de normale manier geslacht waren, en perfect geschikt voor consumptie waren, maar het feit dat dit vlees op een ongecontroleerde manier is gebruikt, doet afbreuk aan het principe dat voedsel moet altijd aantoonbaar veilig en traceerbaar zijn. Je weet niet, en je kan ook niet weten, of tussen al het goede paardenvlees, ook vlees zat van een ziek paard dat illegaal geslacht werd, en residuen kon bevatten van medicijnen die voor een mens gevaarlijk kunnen zijn. Sterker nog, uit onderzoek is gebleken dat zeker een aantal van de paarden die in de vleesproducten terecht waren gekomen, sporen bevatten van fenylbutazon (zie links), een pijnstiller die gebruikt wordt bij paarden, en bij mensen serieuze gezondheidscomplicaties kan veroorzaken.
Het is dus uit voorzorg dat er besloten is om deze producten uit de handel te nemen en te vernietigen, ook al was de kans groot dat de meeste producten geschikt waren voor consumptie.

En om de drama te relativiseren, kijk maar even naar het plaatje... (°_^)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Feitelijk gaat het gewoon om het principe. Mensen willen weten wat ze eten en als ze zweedse runder gehaktballetjes wordt beloofd dan willen ze dat en geen paardenvlees. Het is gewoon eetbaar en sinds de "rel" is de omloop in paardenvlees enorm gestegen.

Nu maar hopen dat het geen varken is
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De paarden waren niet gefokt voor consumptie dus zijn ook blootgesteld aan ongecontroleerd gebruik van medicatie. Dit kan van invloed zijn op de menselijke gezondheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is onjuist.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit werd op tv verteld door de dierenpartij
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Paardenvlees is juist vaal gezonder als bijvoorbeeld varkensvlees. Het bevat minder vet en ze hebben vaak een betere voeding gehad. Ook kan niet zomaar ieder paard geslacht worden. De gegevens worden gecontroleerd etc.
Allereerst gaat het inderdaad om het eerder genoemde principe. Men wil weten wat men eet, en als men rundvlees wordt aangeboden gaat men er vanuit dat dit ook werkelijk rundvlees is. Dit is dus ten eerste al misleiding van de klant.

Naast het feit dat mensen dit als misleiding zien, zullen sommige er ook niet blij mee zijn een paard te hebben gegeten. Paarden worden toch eerder als persoonlijke dieren gezien dan een koe. Denk hierbij aan paardrijd(st)ers, die mogelijk een emotionele band hebben opgebouwd met hun dier. Als ze vervolgens vlees eten wat van een broer/zus vader/moeder van hunt paard kan zijn geweest, kan dit natuurlijk vervelend worden gevonden.

Nu vraag je je mogelijk nog af, wat het aantrekkelijk maakte om paardenvlees te gebruiken in plaats van rundvlees. Dat is simpelweg de prijs. Zoals gezegd worden paarden vaak niet gehouden om naar de slachterij te gaan (zoals bijvoorbeeld varkens). De prijs van paardenvlees is lager dan dat van rund, wat het voor een bedrijf aantrekkelijk maakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is niet alleen maar dat mensen wíllen weten wat er in hun voedsel zit, vaak móéten ze het ook weten. Denk aan voedselallergieën en voedselintoleranties. Nu zal dat bij paardenvlees misschien minder vaak het geval zijn, maar je kunt allerlei heel goede redenen hebben om een bepaald product te vermijden (zie andere antwoorden).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Paardenvlees blijkt goedkoper te zijn dan rund. Dus als je paardenvlees koopt betaal je een "x" bedrag. Verkopen voor rund (duurder) voor een "y" bedrag levert netto meer winst op. Dat is fraude, in de meeste landen strafbaar. Net zoiets als appels voor citroenen verkopen.

Eerdere berichten kloppen ook, je wilt weten wat je eet, ik wel.