Bestaan er ook eenmalige voedselpakketten? Voor bijvoorbeeld mensen die een of twee maanden het niet redden door onmacht??

Met onmacht bedoel ik dan rekeningen ed van bijvoorbeeld de verzekering omdat je teveel in het ziekenhuis bent geweest, of bijvoorbeeld de belastingdienst die komt aanzetten met een aanslag van 4 jaar geleden (dat soort dingen)
Kunnen deze personen eenmalig bij de Voedselbank terecht? Zo nee, hoe komen zij dan aan hun eten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb voor zulke gevallen altijd wat geld achter de hand. mijn regel is dat ik als mijn wasmachine stuk gaat er een nieuwe moet kunnen komen.
Denk niet dat ik veel geld heb, ben alleenstaand met 3 opgroeiende kinderen, waarvan er 2 studeren, maar zonder eten zitten is me nog nooit overkomen. Meestal leg ik van vakantiegeld en de kinderbijslag een deel appart.
Je kan onverwachte hoge rekeningen altijd in termijnen betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zal er de volgende keer aan denken, nu heb ik er natuurlijk niks aan haha. Toch bedankt.

Het beste antwoord

Met de meeste antwoorden ben ik het niet eens. In de eerste plaats hebben gemeenten niets met de voedselbanken te maken: dat zijn gewoon particuliere initiatieven. Voedselbanken worden ook niet door gemeenten gecontroleerd. Wel wordt samengewerkt met gemeenten en gemeentelijke instanties. Ook geven gemeenten subsidies geven aan lokale voedselbanken.

In de tweede plaats: voedselbanken zijn juist bedoeld voor noodgevallen. En voor een kortere periode. In Amsterdam maakte vorig jaar een derde van de klanten korter dan 3 maanden van de Voedselbank gebruik.

Voedselbanken kennen een intake-procedure om vast te stellen of mensen voor voedselpakketten in aanmerking komen. Daarbij wordt meestal gebruik gemaakt van een landelijk systeem: http://www.voedselbank.nu/cms/voedselbank.nu/index.html

De normen die voedselbanken hanteren, zijn vrijwel in het hele land gelijk: http://www.voedselbankhouten.nl/voorwie.php. (Op deze website is trouwens ook duidelijk aangegeven dat men op "korte of iets langere termijn" hulp wil bieden, als oplossing voor "een noodsituatie".

Het antwoord op de vraag of je op korte termijn en b.v. voor enkele maanden bij de voedselbank terecht kunt, is dus: ja, dat kan! Na een intakegesprek en mits je aan de criteria voldoet.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet dus een eis is dat je maandelijks niet meer dan 175 (oid) mag overhouden..maar alleen déze maand houden wij niks over. DEZE maand moeten we eten hebben, niet na een maand pas omdat dan alles rond is.
Zoals in mijn vraag ook staat gaat het om een éénmalig voedselpakket, niet voor enkele maanden.
Pieter2011
12 jaar geleden
Ik zou zeggen: lees je eigen vraag nog eens terug. Daar staat duidelijk "voor mensen die het een of twee maanden niet redden".
Verder: de maand is bijna afgelopen. Een intakeprocedure zal, zeker in deze kerstvakantietijd, niet van de ene op de andere dag mogelijk zijn. Je zou ze kunnen mailen met de vraag of je, wegens bijzondere omstandigheden, toch voor een pakket in aanmerking kunt komen? Anders kun je misschien bij vrienden aankloppen? Of bij de kerk, het Leger des Heils? Of naar een bank van lening, waar je tijdelijk iets van waarde onderbrengt: http://www.sbl.nl/?rid=28&rbr=Home
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pieter, niet iedereen krijgt op de 1ste van de maand zijn salaris, daarmee bedoelde ik dan ook een maand in weken, en niet een maand in kalendertijd. Ik zeg inderdaad heel duidelijk bestaan er ook EENMALIGE voedselpakketten, voor 1 óf 2 maanden. In jouw antwoord zeg jij ineenkeer dat ik een andere vraag stel..jij zegt namelijk dit:
Het antwoord op de vraag of je op korte termijn en b.v. voor enkele maanden bij de voedselbank terecht kunt, is dus: ja Verder wist ik al van die procedure, en dat we sowieso geen kans maakten omdat dit een eenmalige moeilijkheid is zeg maar. Daarom stelde ik ook de vraag..
Bedankt voor de tips, zal rond gaan vragen..

Andere antwoorden (6)

Als je voor de voedselbank in aanmerking wilt komen.
Dan zul je al je bankgegevens en dergelijke moeten overleggen.
Dit wordt allemaal grondig gecontroleerd.
Voordat dit proces voorbij is ,,dan ben je al enkele weken verder.
In die tijd van controle krijg je niks.
Dat betekent,,afhankelijk zijn van anderen.
Of honger lijden,of nemen wat je toekomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat vind ik best raar, omdat sommige mensen die dit dus mee maken toch ook hun eerste levensbehoefte moeten kunnen krijgen..? Hebben ze daar geen versnelde procedures voor dan?
De gemeente gaat over de voedselbank. Het kan zijn, dat dit is uitbesteed.
Maar waarschijnlijk zal dit niet spelen; eerder is er sprake van financiele problemen, die waarschijnlijk het gevolg zijn van achterliggende problemen. Te denken valt aan verslaving, of sociale omstandigheden.

Dit moet dus eerst worden uitgezocht, vooraleer deze allerlaatste mogelijkheid wordt aangeboden.

Laten die mensen zich dus melden bij de gemeente.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar, wat als er geen achterliggende problemen zijn? Het gaat hier immers om een eenmalige onmacht situatie. Krijgt men dan sowieso al geen voedselpakket?
Je kunt daarvoor ook terecht bij het leger des heils. Probeer ook eens de lokale evangelische gemeente. Wij als evangelische gemeente doen dit bijv. Nu met kerst namelijk, ik ben er van overtuigd dat zij jou (als je wilt) ook de helpende hand willen toesteken. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké, bedankt! Normaal komen we wel uit per maand, maar door rekeningen halen we de maand niet. Ik zal bij het leger des heils informeren.
De pasjes voor de voedselbank worden door de gemeente verstrekt. Je zou met een bijstandsconsulent kunnen gaan praten, en daar vertellen dat je tijdelijk niet genoeg geld hebt om eten te komen.
Maar je kunt ook altijd bij de BD of de zorgverzekering een betalingsregeling vragen. Die instellingen mogen je niet zonder geld voor eten laten zitten.

Ik zeg altijd: het kost heel veel tijd om straatarm te blijven.
Want die betalingsregelingen aanvragen kosten weer tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel dus als je 1 maand niet kunt rondkomen, en betalingsregeling was al ingezet en dergelijke.
Dan zul je terug moeten vallen op je eigen netwerk - als je dat hebt. Meer smaken zijn er niet.

Een goede vriendin van mij heeft na haar scheiding vorig jaar zes maanden (!!) in dat schuitje gezeten ; geen cent te makken, spaargeld opgemaakt aan eerste maanden huur, geen recht op een uitkering of ander aanvullend inkomen naast haar postwijk van nauwelijks 200 euro per maand, nog getrouwd (in gemeenschap van goederen) maar geen cent gekregen van haar ex.
En de gemeente zegt doodleuk : zie maar hoe je het redt. Je hebt gewoon nergens recht op, punt. Als je ze op de man af vraagt hoe je dan aan eten en geld voor de huur moet komen, komen ze niet verder dan zie maar wat te regelen, en voor wie geen familie en vrienden heeft, wordt het dan vermoedelijk iets als het leger des heils, zodat je je huisje ook nog kwijt bent.
Ook met terugwerkende kracht heb je nergens rechts op.

Wie zelfstandig en eigenhandig een teringzooi maakt van zijn leven, kan in dit land een heel eind komen, maar wie alleen maar pech heeft en goede wil, maar geen ijzer met handen kan breken die zoekt het maar uit. Pas als je een hopeloos geval bent, kunnen ze wat voor je doen - maar zo ver laat je het natuurlijk niet komen.

(Oh, en ook met terugwerkende kracht krijg je niets dan het nafluiten ; zodra je de boel weer op de rails hebt, kun je dus eerst een paar jaar schulden aflossen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je niet meer dan 175 euro per maand over houdt voor boodschappen, dan kun je bij de voedselbank eten ''aanvragen'' zeg maar..zoals hierboven ook beschreven staat dit buiten de gemeente. Heeft ze hier niks mee gedaan dan?
Je hebt wel gelijk hoor! Degene met pech en goede wil, die krijgen mooi niets..
Ik wilde antwoorden dat mensen die éénmalig een tegenvaller hebben, dit over het algemeen zelf op kunnen vangen met wat spaargeld, of door tijdelijk te lenen. Een lening afsluiten heeft immers geen zin wanneer je die niet terug kunt betalen, maar wanneer het eenmalig spaak loopt, kan dit in principe wél.

Ik begrijp uit je reacties op de andere vragen echter dat deze vraag gaat over je eigen situatie, en dat je dus geen/niet genoeg spaargeld hebt.

Kun je niet tijdelijk je krediet bij de bank verhogen? Of lenen van vrienden of familie? Eten bij vrienden of familie? Collega's of kennissen vragen of ze een pakketje voor je samenstellen? Als met 10 man iedereen iets uit z'n voorraadkast zoekt waarvan hij vermoedt het niet meer te gaan gebruiken, ben je al een heel eind. Of leg je baas het verhaal voor, en vraag of je een voorschot kunt krijgen op je loon.

En anders inderdaad het leger des heils, een interkerkelijke diaconale samenwerking, een bank van lening, de volkskredietbank? Bel eens met de gemeentelijke sociale dienst, die hebben adressen van hulporganisaties, en misschien hebben zij nog wel meer opties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lenen is wel het laatste wat ik wil! Daarom probeerde ik het eerst uit te zoeken voor een pakket, maar achteraf redden wij het wel! Bij familie en vrienden aankloppen heeft geen zin, aangezien wij wel allerlei andere dingen betalen in de maanden dat we wel gewoon geld hebben. Zij snappen die link niet, dat als je een keer geen geld hebt, je dan de volgende maand nog best wat kan kopen. Toch heel erg bedankt.!!