Scharrel weet ik niet, maar biologisch bestond in ieder geval in 2010 nog niet, misschien ondertussen wel, maar ik heb het niet kunnen vinden.
Volgens een onderzoek van Dier&Recht uit 2010: "De wijze waarop de dieren hebben geleefd en hun welzijn speelt nog geen rol bij de toekenning van het etiket ‘halal’. Bij het keurmerk Halal Plus (onderdeel van Halal Correct) voor vlees, afkomstig van dieren die op biologische wijze zijn gehouden, wordt wel op dierenwelzijn gelet. Dit keurmerk wordt echter nog niet vergeven omdat er geen biologisch halal op de markt is." "In Nederland is, met uitzondering van een initiatief van de Groene Moslims, geen biologisch halal vlees verkrijgbaar."

De gemiddelde Islamitische slachterij en slagerij verkopen in ieder geval geen scharrel- of biovlees.
Volgens hetzelfde onderzoek:
Gevraagd aan 10 Islamitische slachterijen: "Op devraag of de dieren die ritueel geslacht worden een beter leven hebben gehad dan andere dieren antwoorden alle slachterijen dat dit niet het geval is. Er is geen speciaal selectieproces en de dieren komen van dezelfde veehouderijen als de dieren die niet ritueel geslacht worden."
Gevraagd aan 15 Islamitische slagerijen: "Over de levensomstandigheden van de dieren geven alle ondervraagden op één na aan dat er geen onderscheid in levensomstandigheden is tussen vee voor de rituele slacht en ander vee. Men lijkt de vraag wat vreemd te vinden, want “halal heeft daar niets mee te maken”. Eén van de slagers zegt wel dat de dieren gezond moeten zijn voor ze geslacht worden. Een ander zegt dat het niets uitmaakt als je een ziek dier slacht. De enige slager die wel stelt dat de dieren een beter leven zouden moeten hebben gehad, weet te vertellen dat moslims de dieren selecteren op bijvoorbeeld voeding of ruimte. Het vlees dat zij verkopen zou afkomstig zijn van dieren die vrij geleefd hebben en in sommige gevallen zelfs van een biologische veehouderij komen. Het is echter twijfelachtig of het ook daadwerkelijk biologisch vlees betreft: biologisch halal wordt in Nederland nog niet in slagerijen verkocht."

Volgens HalalCorrect:"Eén miljoen Nederlandse moslims eten, zonder dat ze dat weten, vlees dat eigenlijk niet halal is. Halal vlees komt vrijwel altijd uit de gangbare vee-industrie en het welzijn van de dieren en de manier van slachten zijn vaak in strijd met de voorschriften uit de islamitische geschriften. Alleen biologisch vlees kan volgens islamdeskundigen halal zijn, maar in de praktijk is dat inzicht nog
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oeps, het paste niet helemaal. Hier de rest:
niet doorgedrongen."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij hebt je er in ieder geval verder in verdiept dan ik.
Een +

Andere antwoorden (1)

"Dierenwelzijn is, volgens de islam, een belangrijke verantwoordelijkheid (khalifa) die God de mens toevertrouwde.
De omstandigheden waarin een dier gefokt werd, de kwaliteit van het voedsel en het onderdak dat het kreeg, evenals de wijze van transport en de afstand waarover dit verantwoord gebeuren kan spelen ook een rol bij de beoordeling of het vlees halal is."

Als je hiervan uitgaat, zou je zeggen dat een halal dier minimaal scharrelkwaliteit heeft. Kistkalveren, plofkippen en andere dieren uit de bio-industrie voldoen niet aan deze norm.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Theoretisch zou het inderdaad geen bio-industrievlees moeten zijn, maar in de praktijk schijnt dit wel veel voor te komen, of zelfs het gebruikelijkst zijn, volgens allerlei bronnen. Ik heb geen echt betrouwbare informatie erover gevonden, maar ook nog geen betrouwbare informatie over dat het in de praktijk wel diervriendelijk of geen bioindustrie zou zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is dus het punt: als het geen diervriendelijk vlees is, is het niet halal. Dus écht halal is altijd diervriendelijk. Al het vlees uit de bio-industrie kan per definitie nooit halal zijn.
Helaas kun je aan de buitenkant niet zien welk vlees halal is. En omdat de vraag vaak groter is dan het aanbod, zal er veel nep-halal zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik betwijfel hoeverre dat komt doordat de vraag groter is dan het aanbod. Volgens het onderzoek waar ik naar linkte lijken bijna alle van de 15 slagerijen die zij ondervraagd hebben te vinden dat halal en het leven vóór de slacht niets met elkaar te maken hebben, en volgens hun enquete onder zo'n 100 moslims vond maar zo'n 20% dat de dieren een goed leven moeten hebben gehad om het vlees halal te kunnen noemen, en van de 50plussers onder hen is niemand zelfs bereid om biologisch halal vlees te kopen.
Dit is natuurlijk maar één onderzoek, maar het geeft wel de indruk dat het grote aanbod aan nep-halal vooral komt uit desinteresse in/onwetendheid over dierenleed, onder slachters/klanten.