Wat is het nut van een onderbord?

Op mijn werk word er gebruik gemaakt van een onderbord waar het uiteindelijke bord op word geplaatst met het eten erop. Waarom doet men dit? Op werk kan niemand mij uitleggen wat voor functionaliteit dit bied.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.7K

Antwoorden (3)

Het biedt geen functionaliteit. Niet als placemat of om je bestek op te leggen.
Het is bedoeld om het er mooi en chic uit te laten zien. Het laat zien dat de gastheer/ het restaurant geen tekort heeft aan borden en niet opziet tegen wat extra afwas. Puur voor het mooi dus.

Toegevoegd na 5 minuten:
Wikipedia zegt: Een onderbord is een bord dat in sommige restaurants gebruikt wordt om het eigenlijke bord met de spijzen op te zetten. Het onderbord blijft de hele maaltijd staan, de achtereenvolgende schotels (bijvoorbeeld soep, voorgerecht, hoofdgerecht, dessert) worden erop geplaatst. Het onderbord is groter en platter dan de andere borden en dikwijls is de boord rijkelijk versierd.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja. Niks aan toe te voegen: Plus.
Gewoon voor het mooi..
Vroeger werd het gebruikt om beschadiging van dure tafelkleden door voorverwarmde borden te voorkomen. Toen werd er gebruik gemaakt van bijv. zijde of damast.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een goede tafelschikking is een eerste uitnodiging om de verwachting die de gast nu eenmaal heeft, waar te maken. Een dinertje kan zoveel meerwaarde hebben in een bepaalde ambiance. Een mooi gedekte tafel nodigt nu eenmaal uit!
Je kunt natuurlijk op de plek van een onderbord ook een mooie placemat, bananenblad of rieten onderlegger e.d. neerleggen, maar een onderbord heeft gewoon een meerwaarde.
Een groot onderbord is gemakkelijk om vooraf de tafelindeling en de ligging van het servies te bepalen. Het bord wordt op één duimbreedte van de onderboord van de tafel geplaatst.

Toegevoegd na 1 dag:
Het had en heeft dus nog wel degelijk een functie. Het bepaalt de tafelschikking voordat de gasten gaan zitten. Het onderbord geeft de plek aan waar een gast moet gaan zitten en dus ook de ruimte die de gast heeft. Een placemat gaat vaak schuiven en is gewoon niet zo chique als een mooi ruim onderbord. Daarom zijn deze ook vaak verzilverd, goudkleurig of in diverse kleuren die de tafelsetting completeren als één geheel.

Toegevoegd na 1 dag:
En nog iets is van belang; mocht er iets van het bovenbord erlangs lopen (soep of saus e.d.) dan loopt het op het onderbord en niet op je kleding, via de tafel of placemat die meestal glad is en geen opvangrand heeft.
amc