Waar staan de letters KB en KZB voor m.b.t. kaas??

Voor school ben ik bezig met een analyse van de Ned. zuivelmarkt (het is maar waar je zin in hebt hè) en daarbinnen kijk ik uiteraard ook naar kaas. Nu zie ik continue de letters KB en KZB opduiken als ik cijfers m.b.t. kaas vind. Mijn vraag: waar staan deze letters voor? Ik kan het nergens vinden. Alvast bedankt! ;)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kaas bediening en kaas zelfbediening? In de supermarkt wordt daarmee onderscheid gemaakt van kaas van de kaasafdelimg en vacuüm voorverpakte kaas.
Zomaar een wilde gok!

Het beste antwoord

KB of KZB betekent hetzelfde.
KB staat voor Kwaliteitszorg Boerderijzuivelproducten.
Boeren die KB kaas maken zijn aangesloten bij de Stichting Kwaliteitszorg Boerenkaas. Dit is een organisatie die de hoogste eisen stelt aan de kwaliteit van Boerenkaas. Zij zorgt ervoor dat KB kaas onder optimale en hygiënische omstandigheden en met de grootst mogelijke zorg op de boerderij wordt bereid. Zowel de bereiding als de rijping moet hierbij aan bepaalde eisen voldoen. De bereiding en de rijping van KB kaas wordt namens de Stichting KB onafhankelijk beoordeeld. Alleen als er voldaan wordt aan de KB-eisen mogen de kazen met recht het KB merk dragen.

Wat zijn nu de aanvullende eisen?
Alle kaas en dus ook boerenkaas moet voldoen aan Europese, wettelijke eisen voor de kwaliteit en voedselveiligheid. De Stichting KB stelt boven op de wettelijke eisen aanvullende eisen voor boerenkaas met het KB merk:

•De melk is gegarandeerd uit Nederland afkomstig en wordt op kwaliteit gecontroleerd
•De melk wordt vers en onbehandeld verwerkt
•De kaasrijping vindt op een natuurlijke manier plaats
•Zowel de bereiding als de rijping staan onder regelmatige deskundige controle
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de vorige reaktie zal wel kloppen, maar...Bij Super de boer maakten we een scheiding in bediening (uitsnij)=kb en zelfbediening = kzb
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als KB en KZB hetzelfde zijn, hoe is het dan mogelijk dat ze verschillende curves hebben in grafieken? Dennie's verklaring lijkt mij eerder de juiste.