Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welk dieet kan ik het beste volgen met de ziekte van hashimoto?

Ik heb de ziekte van hashimoto en krijg hier medicatie voor. Ik hoor wel eens dat bv brood niet goed is. Wie kan mij helpen met het juiste dieet te volgen en de juiste producten te kiezen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Er is geen dieet voor deze aandoening, het enige waar je voor moet opletten is dat je geen melk of ijzertabletten gelijk met je medicijnen inneemt. Ga je niet druk maken om wat andere mensen allemaal geloven en op internet zetten. Als een diëtist je niet kan helpen moet je daarin geloven en niet zomaar gaan sleutelen aan jouw voedingspatroon wat andere gevolgen kan hebben.


"Behandeling van de ziekte van Hashimoto vindt plaats door pillen met schildklierhormoon (levothyroxine, T4) voor te schrijven. Er is geen bewijs dat toevoeging van het schildklierhormoon T3 nuttig is. Op onze polikliniek wordt T3 dan ook niet voorgeschreven. Levothyroxine dient 's morgens op een lege maag een half uur (of langer) voor het ontbijt met wat water ingenomen te worden. Bij het voorschrijven van de dosis wordt door uw behandelend arts ook gekeken naar uw persoonlijke situatie, zoals bijvoorbeeld het gebruik van bijkomende medicijnen. Gezien gelijktijdige inname van melk of ijzertabletten de opname van schildklierhormoon vermindert, moet men dit voorkomen.

Ons advies is, dat u minstens één maal per jaar de schildklierfunctie laat controleren. Dit zal meestal via de huisarts plaatsvinden."
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding