Hoe "breek" je plantencellen in groente en fruit?

Je hebt wat gekookte groente; doperwten en wortelen. Je wilt de plantencellen "breken". Hoe moet dit?
Voldoet het fijnprakken met een vork al? Of moet het in een blender/keukenmachine?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Ik geef je twee dingen: een antwoord op je vraag, en - voor de zekerheid - een waarschuwing.

Eerst het antwoord op je vraag.

Als de groente goed gaar is gekookt, zijn de cellen al kapot. De celinhoud heeft dan namelijk ook gekookt. Daarbij zijn *in* de cel waterdampbellen ontstaan, en die hebben de cel van binnenuit kapotgedrukt. De cellen zijn dan letterlijk uit elkaar gedrukt.

Dan de waarschuwing. Misschien overbodig, maar dat kan ik vanachter mijn scherm niet beoordelen, dus voor de zekerheid typ ik de volgende tekst toch maar in.

Weet wel wat je doet wanneer je je hond doperwten en wortelen geeft. Het spijsverteringssysteem van de hond is ingesteld op het eten van veel vlees, en niet alle groenten worden goed verwerkt. Overleg met een dierenarts of een andere deskundige om te voorkomen dat je hond een tekort oploopt aan bepaalde voedingsmiddelen, of spijsverteringsproblemen krijgt.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor je waarschuwing ;)
Ik ben zelf dierenarts. En honden eten nu eenmaal, naast vlees, ook groente en kruiden.
Cryofiel
13 jaar geleden
Dank voor je toelichting - ik had me dus geen zorgen hoeven te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt!
Nog een klein vraagje; potgroente is toch altijd al gekookt (en dus zijn de plantencellen kapot)?

Andere antwoorden (2)

Een staafmixer is de beste methode, maar dan nog breek je niet alles.

Babyvoeding wordt met speciale machines gepureerd en daarbij worden de cellen wel helemaal gebroken.

Waarom wil je het eigenlijk breken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet het dus echt fijnmalen. In de blender, keukenmachine of sapcentrifuge/pers. Veel honden krijgen ook jeuk van nachtschade groenten zoals; tomaten aardappels, paprika, aubergine. Ook mogen ze geen prei of uien hebben. Geef ook niet te vaak groenten die veel nitraat bevatten; spinazie, andijvie, paksoi, veldsla. Biologische groenten bevatten hier minder van dan niet biologisch groenten. Honden halen waardevolle substanties uit gepureerde groenten vooral als ze samen met vuile pens gegeten wordt. Door groente te mengen met pens en samen te voeren, worden enzymen van de herkauwer toegevoegd. Deze helpen bij de afbraak van celwanden en bij de vertering van de voedingsstoffen in de plantencellen, waar de maagsappen nu bij kunnen.
amc