Welk fruit groeit er op dit moment in Nederland?

Ik moet fruit hebben voor een diner en heb een groenteboer die het fruit wil leveren, maar alleen fruit dat op dit moment in nederland groeit.
Dus welk fruit groeit er nu en is lekker met vanille ijs?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.3K

Het beste antwoord

Ik denk dan direct aan stoofperen.

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik heb hier een link naar de groente en fruit kalender waarbij je kunt selecteren op groente of fruit en welke maand.
Dan krijg je bij de resultaten te zien wat er uit eigen land komt, het enige dat ik dan tegenkom zijn stoofperen en appels.
Of die ook daadwerkelijk in februari geoogst worden betwijfel ik.

http://groentefruit.milieucentraal.nl/groente-en-fruit-kalender/groente-en-fruit-kalender/zoeken/formulier
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Gróeien die op dit moment, dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens deze site wel:
http://groentefruit.milieucentraal.nl/groente-en-fruit-kalender/groente-en-fruit-kalender/zoeken/formulier
Amadea
11 jaar geleden
Daar staan ook bananen op, en het is dus geen groeitijd. Het betreft de vruchten die momenteel goed te koop zijn in Nederland...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar bij die bananen staat niet dat de herkomst Nederland is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die appels en peren zijn bewaarsoorten, die zijn op zijn laatst in oktober geoogst. Maar de _bomen_ groeien wel, dus je zou ook een beetje vals kunnen spelen ;-)

Andere antwoorden (3)

Er zijn aardbeientelers die proberen om van de doordragers het gehele jaar te oogsten.
Normaal gesproken oogst je van de doordragers van februari tot december, dus op dit moment even niet. Er zijn telers die met warmte, licht en CO2 technieken het hele jaar door oogsten. Dit houdt wel in dat deze "zomerkoninkjes" met hun extra bewerkingen ook een extra prijskaartje met zich meedragen.
jc54
11 jaar geleden
Er groeit op dit moment alleen fruit in kassen vermoed ik.
Of je zou mispels te pakken moeten krijgen, of rozenbottels of duindoornbessen plukken ergens, maar dan heb je het meestal niet over kweek. Mispels kan ik me voorstellen bij vanille-ijs, hoewel niet iedereen ze lekker zal vinden. Van rozenbottels zou je een siroop kunnen maken. Duindoornbessen zijn vreselijk zuur, hoewel ze later zoeter worden. De kans bestaat dat die allemaal al opgegeten zijn door de vogels.
http://koken.vtm.be/ingredienten/mispels
http://wildplukker.blogspot.nl/2008/08/rozenbottelsiroop-en-rozenbotteljam.html

Kom je er niet uit, dan zou ik contact opnemen met de NFO, de Nederlandse Fruittelersorganisatie: http://www.nfofruit.nl/

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik bedenk nog een vrucht die nu eetrijp zou moeten zijn, al weet ik niet of hij echt grootschalig geteeld wordt: de kweepeer. http://nl.wikipedia.org/wiki/Kweepeer Vermoedelijk heb je/heeft je groenteboer dan de meeste kans bij/via een landgoedwinkel.

(Waarom weet je groenteboer zelf niet welke mogelijkheden er zijn?)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op dit moment groeit er geen fruit aan bomen of struiken, want in de winter bevriest het nu eenmaal en krijgt het niet voldoende zon en warmte om te groeien.
Er is echter in deze maand volop fruit aanwezig bij de groenteman of supermarkt.
In februari zijn dit; ananas, avocado, appel, banaan, citroen, grapefruit, kiwi, mandarijn, peer en ook nog sinaasappel.

Een lekkere suggestie bij ijs;
Week rozijnen in rum, zet even weg om in te trekken.
Rooster geraspte kokos iets bruin in een droge koekenpan, zet even apart.
Snijd verse ananas in plakken,snijd de schil en ook de harde kern in het midden weg.
Snijd de ananas in stukjes en schep ze door de rozijnen en rum.
Zet een mooie grote coupe een uur voor het serveren in de koelkast.

Vlak voor het bereiden zet je het ijs 10 min. uit de vriezer om iets zachter te worden.
neem de coupe uit de koeling en verdeel een deel ananasmengsel over de bodem.
Schep hierop mooie bollen slagroomijs. verdeel de rest van het ananasmengsel erover. Nu kan je er granaatappelpitjes of passievruchtenpitjes over strooien.
Die schep je met vocht en al zo uit de vruchten.
Granaatappels zijn er in elk geval (bij ons heb ik ze pas geleden nog bij de Vomar gezien, dus ze zijn er nog wel) Van passievruchten weet ik het niet zeker.
Spuit dan flinke toeven slagroom verdeeld over het ijs en bestrooi met de geroosterde kokos. Je kunt de coupe zo op tafel zetten en bij een informeel etentje, kan ieder met een lepel eruit scheppen anders kan je het ook apart in coupes of bordjes verdelen.
Hier past een zoete, witte dessertwijn bij zoals Muscat de Saint-Jean de Minervois.
Was bij mij een succes, 2 weken geleden.
amc