Welke sojasaus is nou werkelijk op de authentieke manier gemaakt?

Na het zien van een programma op tv over sojasauzen en hoe deze gemaakt kunnen worden, ben ik heel benieuwd wat nu echt sojasaus is die is zoals hij hoort te zijn.
Ik wil nou wel eens echte natuurlijk gefermenteerde sojasaus proeven ipv snel en chemisch geproduceerde.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
16.4K
TurfGraver
5 jaar geleden
Tja, wat is authentiek?
Maar probeer Kikkoman eens.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
In dit programma laat men zien dat sojasaus maanden fermenteerd en continu geroerd wordt. Niet zoals veel sauzen nu, versneld met zoutzuur en dan geneutraliseerd. Dat versneld wel het proces, maar komt blijkbaar de smaak niet ten goede.
Amadea
5 jaar geleden
Ketjap is een dikke, zoete, stroperige saus die gebruikt wordt in de Indonesische keuken.
Japanse sojasaus (shoyu) is dun en zout van smaak en wordt vaak gebruikt bij sushi.
Chinese sojasaus is een lichte zoutige saus, gemaakt van in water met zout en gist gefermenteerde sojabonen. Ketjap is dus een ander product dan sojasaus.

Antwoorden (3)

Volgens de Toko in Amersfoort is A ketjap het meest origineel.
In de smaken Manis (mijn voorkeur) en Asin.
Google ''A ketjap'' voor afbeeldingen en info.
Plaatje bij antwoord
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ga ik die eens proberen.
De authentieke sojasaus of ketjap zoals wij het ook noemen is hier niet te koop.
Wat wel verkrijgbaar is: Ketjap Medja No.1** ("Perusahan Ketjap Kudus" -zoet- te koop in hele en halve liters), welke ook door mijn Indische/Indo en Hindoestaanse vrienden en bekenden zeer gewaardeerd wordt.

Voor echte authentieke ketjap is Japan de aangewezen plaats, dus helaas niet hier te koop.

Herkomst
Ketjap is ontstaan ​​in China in de 2e eeuw en is van daaruit verspreid over Azië. Tegenwoordig wordt het steeds meer gebruikt in de westerse keuken.

** "Perusahan Ketjap Kudus" -zoet- te koop in hele en halve liters.
Ook bij sommige supermarkten te koop, maar beter bij de toko, scheelt in prijs.
Toegevoegd op 05 oktober 2018 21:19: afbeelding
Plaatje bij antwoord
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@jodocus52, sorry voor mijn late reactie.bedankt voor je informatie. Ik zie dat je een duimpje omlaag gekregen hebt voor dit antwoord, geen idee waarom.
amc
5 jaar geleden
@jodocus; een + van mij, omdat ik die min niet terecht vindt. Het antwoord is namelijk in feite goed. Het is alleen niet zo dat je de sojasaus uit keizerlijk japans recept, niet alleen in Japan vindt. Kijk hier maar eens;
https://www.dehavenloods.nl/nieuws/algemeen/403721/echte-rotterdamse-sojasaus-op-japans-keizerlijke-manier-gemaakt
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@AMC ... WoW dat heb ik gemist! "Tomasu is voor consument en retail te koop bij Foodelicious in Rotterdam, dat zowel een webshop als een fysieke winkel heeft waar de Tomasu geproefd kan worden. De verkoopprijs bedraagt 20 euro voor een fles van 200 ml." Ben bang dat ook na een gratis proeverij er weinig verkocht is met zulke prijzen!
amc
5 jaar geleden
Dat zou je nog verbazen! Het is uiteraard een duur proces om ze te maken....minimaal 2 jaar rijpen in het vat, eigen verbouwde granen enz. enz... Dit geeft een aparte smaak die een uitgesproken diepgang geeft en die je niet snel bij een gewone sojasaus zult proeven. Ik kan me zo voorstellen dat je die smaak, als je hem eenmaal kent altijd terug wilt hebben, dus vaste afnemers heb je dan al. Alle waar naar zijn geld en ware liefhebbers kijken niet naar de prijs. Zie het als met roken......al zou een pakje 20Euro kosten, er zou altijd gewoon gekocht worden.
Als je echte sojasaus wilt, neem dan geen sojasaus die 'ketjap' genoemd wordt....hierin is duidelijk verschil! Zowel ketjap als sojasaus hebben wel als basis soja. Sojasaus wordt ketjap door hier palmsuiker en/of melasse aan toe te voegen. De van origine dunne sojasaus wordt hierdoor stroperiger en soms zoeter dan echte sojasaus. (ketjap manis) Ook kan hier een zoute variant op gemaakt worden ( ketjap asin) of een die nog zoeter is dan de manis (ketjap medja). Wordt er in een recept echt sojasaus verlangt, neem dan geen ketjap...de smaak zal geheel anders zijn dan de bedoeling is.

Belangrijk is dat je bij zowel ketjap als sojasaus op het etiket altijd kunt teruglezen of het natuurlijk gebrouwen is....je hebt dan in elk geval een goede saus in handen Staat dit niet op het etiket vermeld, ga er dan maar van uit dat het een fabriekssojasaus is met allerlei toevoegingen en ingrediënten die onnodig zijn.

Net als ketjap, heb je ook verschillende sojasauzen. Je hebt Chinese sojasaus, Japanse-, Tamari, ponzu en nog veel meer... Over het algemeen is in ons land overal de Japanse sojasaus van Kikkoman erg bekend en geliefd. Persoonlijk neem ik altijd de kikkoman met de rode dop... dit is de natuurlijk bereide gewone variant met alleen water, sojabonen, tarwe en zout. Sojasaus is altijd zout als hij gefermenteerd is. Kikkoman heeft echter ook een minder zoute variant met een groene dop. Daarin zitten echter toevoegingen zoals alcohol. azijn en suiker. Wil je dus geen extra zout dan kan je goed deze 'less salt' nemen.

Er is nog een verschil in het gebruik van soja of ketjap... sojasaus kan je ook prima koud gebruiken zoals in een dip bij sushi....bij ketjap zal dat niet zo lekker zijn.

Sojasaus moet je eigenlijk alleen zien als smaakmaker en altijd uitkijken dat je niet teveel gebruikt, omdat alles dan snel te zout kan smaken.... je kunt er beter iets bij doen dan eraf halen als het eenmaal te zout is geworden ;-)
Sojasaus kan je vervolgens goed combineren met honing, geraspte gember, knoflook, limoen/citroen, rode peper en ook steranijs is er lekker bij. Je kunt trouwens ook sojasaus en ketjap goed samen combineren.
amc
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@amc, dus als ik het goed begrijp, voor een goede saus bij bv bami, kun je beter sojasaus gebruiken en deze dan zelf naar smaak zoeter of pittiger maken?
amc
5 jaar geleden
Nee hoor, dat is helemaal niet nodig, integendeel.....ketjap is zelfs nog lekkerder bij bami! Je hebt niet voor niets vaak 'ketjapsaus' bij bijv. gesmoord vlees in vooral Indonesische gerechten. Het geeft een diepere smaak dan sojasaus, die eigenlijk alleen maar zout smaak toevoegt als je er althans geen andere smaakmakers aan toevoegt. Ketjap is net zo goed als sojasaus en heeft niet perse een slechtere kwaliteit, begrijp me goed! Jouw vraag was echter naar authentieke gefermenteerde sojasaus en die is simpel....een dunne saus uit sojabonen, tarwe, water en zout. Als een recept speciaal om 'sojasaus' vraagt, neem dan geen ketjap. Bij Bami wordt meestal om ketjap gevraagd in het recept....die blijft beter 'hangen' vanwege de stroperigheid en geeft meer smaken.
Een echte ketjap is net zo 'n goede saus als op de fles maar 'natuurlijk bereid 'staat.