Ik ben verslaafd aan melk drinken, is dit schadelijk?

Ik drink elke dag rond de 1/2 liter melk. Verder drink ik niks anders (dus ook geen water,cola of sap). Ik heb nog nooit last van mijn buik erdoor gekregen of wat dan ook. Ik voel me eigenlijk best gezond, maar vele zeggen tegen mij dat ik moet stoppen met zoveel melk drinken. Als ik vraag waarom hebben ze nooit een antwoord..

Toegevoegd na 28 seconden:
Met 1/2 liter melk bedoel is dus, 1 of soms 2 liter melk.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
40.4K

Het beste antwoord

Melk is eigelijk niets anders dan vocht met calcium, eiwit, suiker, vet en een aantal vitaminen.

1-2 liter vocht per dag is prima daar hoeft u het niet voor te laten staan.

De eiwitten, suiker en vet zijn in een prima verhouding aanwezig. Dus als je alleen naar de melk kijkt en niet naar de andere voeding hoeft u dus niet bang te zijn dat u in verhouding ergens te veel of te weinig van binnen krijgt.

2 liter melk bevat 900 kcal. U moet zich wel realiseren dat dit erg veel is. Een volwassen vrouw heeft ongeveer 2000 kcal per dag nodig en een man 2400 kcal. Maar dit hangt helemaal af van het gewicht en gewichtsverloop of dit een probleem is. Als u een "gezond" gewicht heeft en niet aankomt dan is het dus geen probleem.

Als u op dit moment niet aankomt en u precies hetzelfde zou blijven eten als nu maar u vervangt de melk voor water dan zou u per jaar 40 kilo afvallen.

Wel krijgt u erg veel calcium binnen. De mogelijk schadelijke effecten zijn een verhoogde kans op botontkalking en prostaatkanker. Beide aandoeningen zijn effectief teniet te doen door het slikken van vitamine D. De hoge calcium inname zorgt NIET voor nierstenen, wat veel mensen denken. Het gaat zelfs nierstenen tegen.

Kortom als u "gezond" gewicht heeft en vitamine D slikt is er niets aan de hand. Het is dus niet gezond maar ook niet ongezond.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik heb dus naar 2 liter halfvolle melk gekeken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

op langere termijn KAN het schadelijk zijn, om dit te voorkomen is het aan te raden eens iets anders te drinken op zijn tijd.

verder is er weinig mis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is inderdaad veel ja, maar zodra de kcal, de eiwitten en je vetten niet boven je maximale inname per dag komen, is er geen enkel probleem. Over het algemeen word melk gezien als een gezond product. Vanwege de vet in de melk (wat bij magere melk al veel minder is) zou je kunnen overwegen de rest van de dag iets beter te letten op de hoeveelheid vet die je eet (kaas, hartige snacks, frituur etc)

Ook zit er suiker in melk, maar aangezien je voor de rest geen suiker rijke dingen drinkt, verwacht ik niet dat je boven je maximale hoeveelheid suiker komt.

Met melk verder is niks mis, magere melk is te overwegen als je teveel vet binnen krijgt (reken het is uit, houd een dag bij wat je eet en kijk hoeveel vet daar allemaal in zit, niet de gezonde vetten schrappen zoals olie en noten), voor de rest zeg ik: proost
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Melk is voeding en niet alleen maar vocht, dat is vooral het 'probleem' - al zal ik het niet snel een probleem noemen als je er geen last van hebt.

Sommige mensen krijgen last van hun darmen van het drinken van melk, melk is dan ook voor volwassenen en kinderen ouder dan 2 jaar, over het algemeen moeilijk te verteren. Maar als jij er geen last van hebt, is dat geen punt natuurlijk.

Het grootste verschil met het drinken van water, thee of koffie (vooral koffie zonder suiker of melk natuurlijk) is dan ook dat melk - zoals iemand anders al zegt - veel vetten, eiwitten en calorieën heeft. Als je af zou willen vallen, kun je veel beter water of thee drinken. Als je aan wilt komen, is het best een goede strategie; vloeibare calorieën zijn over het algemeen veel makkelijker binnen te krijgen dan vaste.

Het enige is dan dat als je echt continu verspreid over de dag melk drinkt, zoals een ander thee of water drinkt, dat je dan continu je lichaam aan het werk zet om die melk te verteren. Dat heeft hetzelfde effect als continu eten. Je vraagt dus nogal wat van je lichaam. Maar als jij daar geen last van hebt, hoeft dat niet erg te zijn. Er zijn mij geen schadelijke effecten van melk bekend in elk geval, maar ik ben geen expert. Veel mensen krijgen klachten van het consumeren van grote hoeveelheden zuivel, maar als jij dat niet hebt, zou ik me geen zorgen maken. Tenzij je al vrij zwaar bent of je andere klachten hebt zoals buikpijn, misselijkheid of vermoeidheid, maar je geeft zelf al aan dat je je gezond voelt. Je zou dan hooguit nog op je voeding kunnen letten dat je in totaal niet teveel vetten en eiwitten binnenkrijgt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je melk drinkt, krijg je calcium binnen. heel goed.
Maar melk belemmert de opname van vitamine C en ijzer. stoffen die je lichaam ook nodig heeft. Je kunt de melk dus het beste niet tegelijk drinken met volkoren boterhammen, groente en vlees.
Verder geeft melk slijm af in je keel. Als je verkouden bent, hoest je dus meer en heftiger.