In hoeverre zijn de verhalen over de zuurbalans in het lichaam waar?

Op internet zijn veel websites te vinden, zoals http://www.robkalmeijer.nl/voedingsleer/zuur-base/inleiding.html, waar complete verhalen staan over de zuurbalans in ons lichaam en hoe belangrijk deze is.

Deze websites zien er niet professioneel uit, bovendien heb ik nog geen wetenschappelijke rapporten of onderzoeken gevonden van bijvoorbeeld universiteiten waar dit onderwerp in naar voren kwam.

In hoeverre zijn deze verhalen over de zuurbalans dus waar? En als dat zo is, in hoeverre heeft het écht effect op je gezondheid?

Toegevoegd na 6 minuten:
Wel moet ik toevoegen dat er naar de heren Paracelsus en Ragnar Berg wordt verwezen, maar zij zijn van erg lang geleden. Ook lijkt de theorie van de zuurbalans logisch wat betreft het verliezen van hoofdhaar en dan met name bij mannen (lees: http://www.innerned.org/verzuring3.html).

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat de zuur-base-balans van het lichaam heel belangrijk is, klopt helemaal. Een minieme verstoring van die balans kan al zorgen dat zuurstofopname, voedselverwerking, urineproductie, hormoonregeling enzovoort niet meer werken.

Precies om die reden beschikt het lichaam over uitstekende mechanismen om die balans in orde te houden.

Zulke regelmechanismen werken niet alleen voor de zuurbalans, maar ook voor veel andere dingen. Zoals de lichaamstemperatuur. En de osmotische waarde van het bloed en andere lichaamsvloeistoffen.

Toch hoor je vanuit de alternatieve hoek alleen verhalen over de zuurbalans, en niet over al die andere dingen, terwijl die toch precies even belangrijk zijn. Waarom dat verschil?

Dat komt doordat iedereen zich iets kan voorstellen bij "zuurbalans". "Zuur" klinkt gevaarlijk, iedereen kan zich er wel iets bij voorstellen, en je "weet" intuïtief dat het goed is als de juiste balans wordt gevonden. Dat die verhalen nergens op gebaseerd zijn, valt niet op.

Als een alternatieve site het zou hebben over de "verstoorde temperatuurbalans", zou dat direct opvallen. Probeer zelf maar: lees de site die je noemt, maar lees nu "lichaamstemperatuur" in plaats van "zuurgraad". Dan staat er ineens dat door kunstmest ons lichaam te koud zou worden... en dan weet je direct dat het onzin is. Terwijl de even grote onzin die er nu staat, over de zuurgraad, niet opvalt maar op het eerste gezicht best plausibel lijkt.

Vandaar dus dat zulke sites graag over "zuurbalans" spreken. "Temperatuurbalans" is te doorzichtig, dan valt op dat het onzin is. "Osmotische waarde" is even geldig als "zuurbalans", maar te technisch, en dat spreekt niet aan.

Kloppen de verhalen dan? Antwoord: ja en nee. Ja, want de zuurbalans is belangrijk. Nee, wnat het lichaam regelt dit zelf. Voedsel heeft geen invloed. Hooguit indirect, doordat bijvoorbeeld de zuurgraad op bepaalde plekken in de darmen anders wordt, afhankelijk van het voedsel. Maar zulke invloeden zijn dan weer niet specifiek voor de zuurgraad: je voedsel heeft zoveel meer invloeden die zoveel belangrijker zijn.

De druppels die vaak worden voorgeschreven om de zuurgraad te herstellen, zijn sowieso onzin. Al die druppels gaan door de maag, en de maag heeft als taak zuur te zijn (maagzuur). Het maagzuur is veel sterker dan die paar druppeltjes, en indien nodig produceert de maag gewoon wat extra zuur om eventuele basische druppels te neutraliseren

Conclusie: "myth busted".

(Korte aanvulling in reactie.)
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Eerste aanvulling:
Dergelijke sites noemen wel vaak fosforzuur en andere zuren om hun stelling te illustreren dat zuur "altijd gevaarlijk" is. Ze noemen echter nooit ascorbinezuur... want dat is vitamine C. Ze noemen ook nooit desoxyribonucleïnezuur... want dat is DNA (de A staat voor Acid). Ze noemen ook nooit aminozuur... want dat is een essentieel onderdeel van je voeding. Tweede aanvulling:
Als je wilt, kan ik een paar van de beweringen langslopen die op de twee sites staan die je noemt. Alles behandelen is echter niet te doen, zoveel onzin staat er.
Cryofiel
11 jaar geleden
Haaruitval wordt inderdaad voornamelijk veroorzaakt door testosteron. Daardoor hebben mannen meer last van haaruitval dan vrouwen. Daarnaast zijn er natuurlijk ziektes die tot haaruitval kunnen leiden, en kan ook stress een bijdrage leveren. Met zuren en basen heeft het in ieder geval niets te maken. -- Weefsels verslakken niet. Het lichaam heeft geen enkele reden om afvalstoffen waar dan ook als "slakken" op te slaan. Er zijn wel een paar gevallen die ervoor zorgen dat afvalproducten ergens in het lichaam achterblijven. Bij een extreem slechte darmwerking (bijvoorbeeld door een darmziekte, of door een zeer zware infectie in de buikholte) kan de darmfunctie vrijwel of helemaal stil komen te liggen. In dat geval kan er wat darminhoud achterblijven. Dit zijn echter geen "slakken", dit is gewoon een niet-functionerende darm. Soms wordt dit "slakken" genoemd; ofwel door mensen die niet goed weten wat er werkelijk aan de hand is (klok en klepel), ofwel door mensen die forse winst willen maken op vage kuren, pillen en drankjes. Een andere mogelijkheid is een ontstekingsrest, littekenweefsel of iets dergelijks dat door het lichaam wordt ingekapseld. Zo kan een cyste ontstaan. Ook dit valt niet onder het begrip "slakken" zoals de auteur van de genoemde sites dat bedoelt. Tot slot zijn er stoffen die zich bij voorkeur op bepaalde plekken ophopen. Sommige stoffen zijn bijvoorbeeld slecht in water oplosbaar (denk aan olie), maar goed in vet. Als er veel van zulke stoffen in het lichaam zitten, zullen die zich door het hele lichaam verspreiden. Overal spoelen ze vanzelf weer weg, behalve uit de vetcellen, want daarin lossen ze goed op. Op die manier blijven die stoffen in de vetcellen zitten. Dat is op zich geen probleem, tot je snel afvalt - hetzij doordat je een afslankprogramma volgt, hetzij vanwege een ziekte. Bij het afvallen wordt het vet uit de vetcellen gebruikt voor de energieproductie van het lichaam. De stoffen die zich gedurende vele jaren in de vetcellen hebben verzameld, komen nu heel snel vrij. Daar kun je (tijdelijk) ziek van worden. Maar ook dit zijn geen "slakken", het is het ophopen van bepaalde stoffen in vetcellen. Met zuur-base-balans heeft het al helemaal niets te maken.
Ritsuka
11 jaar geleden
+
Cryofiel
11 jaar geleden
Dank je!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, het lichaam regelt het allemaal zelf. Het lichaam probeert altijd te streven naar een homeostase ( balans ) Cryofiel zegt dat voedsel indirect invloed heeft, dat klopt! Maar wat hij in mijn ogen zeer makkelijk wegwuift is dat voedsel indirect wel degelijk invloed heeft op ons gezondheid. Zuur vormend voedsel zoals vlees, kaas, suiker etc etc eet dat maar eens 30 jaar lang in grote hoeveelheden, chronische ziektes komen dan zelf voorbij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik geloof absoluut niet in die zuur-base balans van het lichaam. Als onze vroege voorouders die theorie hadden aangehangen hadden wij hier nu niet gezeten. Een basisch voedingspatroon is een vegetarisch voedingspatroon, en dat is een onvruchtbaar makend voedingspatroon. Je stelling dat voeding geen invloed heeft waag ik te betwijfelen. Een bekend gezegde is: Je bent wat je eet (en drinkt). Zo is cola bijvoorbeeld sterk verzurend, en is een zure citroen juist ontzurend.
Cryofiel
11 jaar geleden
Vlees, kaas, suiker en dergelijke zijn niet zuurvormend. Hoogstens lokaal: een paar decimeter darm wordt tijdelijk wat zuurder na het eten van grote hoeveelheden van bepaalde voeding. Is dat erg? Nee. Bij het eten van andere voeding worden diezelfde decimeters darm tijdelijk wat basischer. Dat hoort allemaal bij de natuurlijke variatie. De mens (en zijn darmflora) kan daar prima tegen. Vanaf de vroege prehistorie aten we nu eens een paar dagen alleen maar vlees, dan een weekje niets, dan twee weken vooral veel noten omdat we een notenboom vonden die net rijpe noten droeg, dan weer een paar dagen niets, dan weer ... enzovoort. Alles wat in de alternatieve wereld (althans, sommige delen ervan - het bijgeloof van "verzuring" is gelukkig slechts in beperkte kring gangbaar) zo graag aan de zuurbalans wordt toegeschreven, heeft in werkelijkheid te maken met een eenzijdig voedingspatroon. DAT is wat schadelijk is - maar dat wisten we toch al lang? Als je jarenlang overmatig kaas eet en dus te weinig andere dingen eet, krijg je daar last van. Nou nou, wat een "schokkend inzicht"...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, de oermens at wild vlees! Niet volgespoten met hormonen en antibiotica. Ook at de oermens veel gezonder. Zeg maar wat de natuur gaf. Met at bessen of en inderdaad noten. maar het grappige is, je ontkent het dus niet dat zuur vormende voeding een eenzijdige voedingspatroon is en dus niet gezond voor iemand. Maar je maakt het hier wel volkomen belachelijk met kul argumenten. Het zuur balans is op zijn minst gewoon een heel gezond dieet. Het is de balans die de doorslag geeft..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, Conan! Je snap het niet. Je mag best vlees of vis eten. Maar je dient volgens de zuur base balans ook basische dingen er bij te eten
Cryofiel
11 jaar geleden
At de oermens zoveel gezonder? Hoe komt het dan dat de levensverwachting zo laag was? Waar komen al die afwijkingen vandaan die wij duidelijk kunnen zien in hun skeletten en hun gebit? Afwijkingen die werden veroorzaakt door gebrekkige voeding, of door voldoende maar uiterst eenzijdige voeding - noem je dat gezond? Nee, waar het om gaat is de variatie. Je moet voldoende binnenkrijgen van alle voedingsstoffen. Of die wel of niet "zuurvormend" zijn is totaal niet relevant.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat jij het niet snapt, ivodepivo!
Volgens de aanhangers van de zuur-base theorie zijn dierlijke eiwitten verzurend. Maar jij kunt de hele dag rauwe melk drinken, en daar mega gezond van worden.
Zit vol met dierlijke eiwitten en gezonde vetten. Je hebt helemaal niets anders meer nodig. Overigens eet ik graag vlees en vis!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryo, je kunt die vraag ook omdraaien. Hoe komt het dat de huidige levensverwachting zo hoog is?
Leven we langer, of worden we langer in leven gehouden?
Volgens mij leven we niet langer, maar doen we er langer over om dood te gaan. Eenzijdige voeding zorgt inderdaad voor de opbouw van voedingstekorten. Alleen rauwe melk drinken beschouw ik overigens niet als eenzijdige voeding, daar het een compleet product is, waar zo goed als alles in zit, wat je nodig hebt.
Cryofiel
11 jaar geleden
Dus de (volgens jouw theorie "verzurende") rauwe melk is nu plotseling *wel* goed? Spreek je jezelf dan niet tegen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, ik zei dat volgens de aanhangers van de zuur-basen theorie dierlijke eiwitten, dus ook rauwe melk verzurend zijn voor het lichaam. En daar ben ik het dus niet mee eens, want je kunt heel gezond leven door uitsluitend rauwe melk te drinken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja Conan vlees is volgen de zuur base verhouding verzurend. Ik beweer ook niet het tegendeel. Mijn punt is dat vlees niet ongezond hoeft te zijn. Als je zeg: 100 gram vlees eet en daarbij 500 gram groente dan is de verhouding in balans. Dat zou anders zijn als je 250 gram vlees eet, met daarbij bijvoorbeeld 100 gram aardappelen en 100 gram groente dan sla je dus door in overmatig zuur vormend voedsel
Cryofiel
11 jaar geleden
En dat is helemaal niet erg. Onze voorouders deden niet anders - zij aten zelfs regelmatig 350 gram vlees, 0 gram groenten en ook 0 gram aardappels (want die waren toen onbekend). Teveel vlees eten is niet goed. Maar dat heeft dus niets met "verzuring" te maken. Teveel vlees eten is niet goed als je dat een jaar lang doet. Maar een week lang teveel vlees eten, en daarna een week lang teveel groenten eten en het vlees laten staan - dat is geen enkel probleem. Volgens de theorie van de zuurbalans zou het heel ernstig zijn, volgens de praktijk van de evenwichtige voeding is het geen probleem.
Cryofiel
11 jaar geleden
@Conan, sorry, ik had jouw reactie gelezen alsof die van ivodepivo was.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Cryo, geeft niet; kan gebeuren.