Is haver/oats nog bruikbaar na de tenminste houdbaar tot datum? Ik hoor dat over meer producten en heb hier nog 2 zakken van liggen THT 12/12?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
17.8K

Antwoorden (5)

Tht betekent 'tenminste houdbaar tot' en wil zeggen dat de fabrikant tot die datum garaneert dat het product nog net zo is (smaakt, eruit ziet, ruikt) als toen het nieuw in de zak ging.

Het betekent echter NIET dat het product na die datum bedorven is. (Dat is alleen met producten met een 'te gebruiken tot'- aanduiding). SOmmige droge producten kunnen nog jarenlang goed blijven, anderen worden al vrij snel na die datum wat muffer of verkleuren, maar zijn nog prima te eten.

De enige manier om het zeker te weten is je neus, ogen en mond gebruiken. Als je het niet vertrouwt : niet meer eten. Maar dikke kans dat er nog helemaal niks mis mee is. De tht-datum is ook nog wel van ERG recent ; bij sommige producten kun je daar gerust járen overheen. (Al zou ik dat met granen weer niet doen).

Gewoon snel opeten - deze maand ofzo - dan hoef je geen voedsel te verspillen, en zul je niks vreemds oplopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja hoor, haver is een gedroogd graanproduct en is in principe oneindig houdbaar, zo lang er maar geen vocht bij komt. Als het heel, heel lang over de datum is (en dan heb ik het over jaren), zal er wel smaakverlies optreden maar ziek word je er niet van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In alle volkoren producten zitten etherische olien, deze kunnen bederven.. Hetzelfde bevoorbeeld met natuurrijst, meergranenrijst, volkorenmaccaroni etc, dus wat je zegt klopt maar deels..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Etherische olien nog wel, toe maar! Als olie bederft gaat het ranzig smaken, maar ziek word je er nog steeds niet van.
Indien goed droog bewaard zijn die zeker nog een tijdje bruikbaarnzeker ook dat er staat tenminste(dus langer kan).
fremar
11 jaar geleden
Graanproducten kunnen meelmijt bevatten, zeker als ze te lang/warm/vochtig zijn bewaard. Voor de zekerheid dus even heel goed kijken of er geen kleine zwarte beestjes rondkruipen. Zie je die niet, dan kun je het nog prima eten.
bamibal
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Soms zie je in graanproducten een soort draadjes, als van een webje. Dat is de aankondiging van levende wezens, zoals meelwormen. Kun je trouwens wel eten ook ;(
Indien in een glazen pot, goed sluitend, bewaard, heb je er nog jaren plezier van. Ik koop soms in Schotland oats,en die gaan bij mij een jaar of drie mee....