Diepgevroren voedingswaren in een kartonnen doosje, drogen die niet snel uit? (zeker na opening)

Een diepgevroren doosje erwten, vissticks, frambozen of wat dan ook: drogen deze producten niet uit? Ik heb gelezen over freezer burn namelijk. Karton lijkt me niet echt luchtdicht, en al helemaal niet als ik het doosje geopend heb en daarna weer sluit.
Drogen producten in de vriezer zo sneller uit (en is het dus slim om ze in een afsluitbaar bakje te doen) of valt dit reuze mee?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

Dat is afhankelijk van hoe goed afsluitbaar het doosje is, en wat voor materiaal gebruikt is voor de doos.

Een kartonnen doos voor diepvries voedsel bestaat uit meerdere lagen, en is in feite een klein technisch wonder. Naast karton (papier, dus) heb je verschillende lagen van kunststof materialen die water- en luchtdicht zijn, en die ook de mogelijkheid bieden om het materiaal te bedrukken met tekst, foto's, enz.
Dus het antwoord op je eerste vraag is "nee", de verpakking zorgt dat je product goed blijft, mits de temperatuur geborgd blijft en niet schommelt, tot minimaal het einde van de THT.
Wat je soms vindt als je de verpakking opent is ijsvorming. Dat is meestal het gevolg van schommelingen in de temperatuur van de vriezer thuis. Het is niet eens nodig dat het product helemaal ontdooid is geweest, en dat is inderdaad met een kleine vriezer thuis bijna niet te voorkomen, zeker op de lange termijn.

Maar ja... je moet de doos een keer openen, en dan is de vraag als je de inhoud niet in één keer opeet of de doos goed herafsluitbaar is!
Ik erger me mateloos aan sommige verpakkingen, terwijl anderen prima te hersluiten zijn, maar vergis je niet: eenmaal geopend, blijft nooit meer erg lang goed. Dus mijn advies als je denkt de rest van de verpakking niet snel te gaan gebruiken, is om het product in een voor de vriezer geschikt zakje te doen, zo veel mogelijk lucht uit het zakje te verwijderen, en hermetisch afgesloten te bewaren.
Vergeet niet om met een viltstift of sticker de inhoud (en evt. ook THT) van het zakje te identificeren vóórdat het product erin gaat (anders krijg je condens en kan je niets schrijven of een sticker plakken) Plan B is om een stukje van de originele verpakking te scheuren en in het zakje te stoppen.