Is het vlees/gevogelte bij de slager, en de vis bij de visboer vanuit voedselveiligheid en gezondheid gezien veiliger dan bij de supermarkt?

Mijn vrouw en ik hebben dit weekend een voedselvergiftiging opgelopen. Wij denken dat het van de shoarma komt van de c1000. Het was shoarma in de aanbieding, de datum was nog goed. Mijn vrouw vond de shoarma bij het bakken er wel veel roder uitzien dan normaal.

Ik lees op het internet veel gekke verhalen over hoe de c1000 met vlees omgaat. Invriezen, ontdooien, water toevoegen etc. etc. Ook veel verhalen van mensen die ziek zijn geworden na het eten van supermarktvlees.

Vandaar bovengestelde vraag. Ben benieuwd!

11 jaar geleden
1.8K
Ritsuka
11 jaar geleden
En het vlees was wel volledig gaar gebakken?
lucius0605
11 jaar geleden
ja absoluut. mijn vrouw is niet zo goed in koken, dus die bakt altijd alles veel te hard. Zeker 10 minuten op een wokvuur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je mag overal in nl veilig voedsel verwachten . Maar voor behandelt vlees uit de super maakt vaak een lange weg , daarbij voor shoarma vlees wat weer gekruid wordt neemt men het helaas soms al wat minder precies (daar komt het kruiden ook vandaan dan stop je de bacterie groei en proef je niet dat het bijna bedorven is ) ja bij een vak slager of visboer weet men vaak wel beter omgegaan met hun waren .
lucius0605
11 jaar geleden
dat is wel een heel aparte visboer anna85! Snap ook niet hoe zulke zaken omzet kunnen blijven draaien.

Het beste antwoord

In principe is de in- en externe controle op voedingsmiddelen bij alle soorten winkels heel streng. Iedere dag wordt er intern gecontroleerd op de uiterste verkoopdata en desnoods uit de schappen verwijderd. Ook de controle door de Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA), speciaal voor vlees is ook wekelijks. Dat er gerommeld wordt met vlees, is vrijwel uitgesloten. Indien dit aan het licht komt, zal de NVWA direct ingrijpen. Spannende verhalen worden graag verteld, maar halen de waarheid vaak niet.
Heb je er wel eens aan gedacht ,hoe vaak en lang boodschappen achter in de auto liggen of thuis langere tijd buiten de koeling liggen. Ook bereidingen en gaartijden zijn belangrijk. Dit zijn enkele oorzaken die een eventuele voedselvergiftiging kunnen veroorzaken. Zijn deze uitgesloten, zou de bron uit de winkel kunnen komen, ( niets is tenslotte uitgesloten) en is het verstandig om er daar melding van te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Daar kan ik volmondig ja op zeggen.
Ook al is er strenge controle van de VWA bij sommige supermarkten gaan ze niet goed om met de verse producten.
Dat komt vooral omdat het personeel van zo,n supermarkt geen of weinig kennis in huis heeft aangaande het product.
Zo zie je vaak dat personeel met appels gooit terwijl dat fruit als eieren behandeld moet worden.
Heb zelf een keer gezien dat er aflekvocht in een schaaltje lag onder "verse"visfile wat funest is voor de houdbaarheid, wat overigens komt omdat ze dat ontdooit hebben.
Als je echt goed spul wil moet je naar de specialist.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
lucius0605
11 jaar geleden
wat bedoel je precies met appels als eieren behandelen? ik weet dat appels beurs kunnen worden als je laat vallen bijvoorbeeld, maar zon bruin plekje is toch niet zon ramp?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat is funest voor de houdbaarheid die buts is het begin van het rottingsproces.
Als je als plukker bij een appelboer er een buts in maakt dan kun je gelijk naar huis toe, ook als het steeltje er niet aan zit want dan drogen ze eerder uit.
De verschillen tussen supermarkt- en slagersvlees zijn:
* Er staat een uiterste houdbaarheidsdatum op bij de supermarkt en niet bij de slager;
* Slagers pakken geld aan met handen die ook het vlees in de verpakking stoppen;
* Bij de slager valt er wel eens een muntje in de toonbank met vlees;
* Slagers hebben geen haarnetjes op terwijl dat wel verplicht is bij de inpakkerijen van supermarkten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
lucius0605
11 jaar geleden
is het vlees bij de slager niet verser? word dat niet sneller weer weg gegooid? met kerst kreeg ik van de slager mijn rollades prachtig in vacuum gezogen plastic. ik gebruikte 1 rollade om te testen, en de andere heb ik 2 dagen in de koelkast bewaard om het met kerst te maken. Ging allemaal prima, kern tempratuurtje van 70 graden gecontroleerd, vlees mooi wit, geen voedselvergiftiging. Wat doet een supermarkt nog meer precies anders dan een slager en andersom?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HannesSloot; U zou eens moeten zien wat er in de slachtfabrieken gebeurd. http://www.vleesmagazine.nl/Nieuws/Algemeen/2007/5/Hygiene-slachterijen-ondermaats-VLS003545W/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Lucius: U zet terecht twee vraagtekens in de eerste twee regels. Ik weet dat niet. Ik weet alleen wat ik zelf zie en dat heb ik weergegeven;
en @WHuls: En halen de slagers dan hun vlees bij andere slachterijen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HannesSloot;Jammer genoeg krijgen de meeste slagers het ook van de fabriek maar er zijn nog slagers die zelf slachten.
Voor mij zijn dat de echte slagers.