Melk bestaat vooral uit water, suiker, eiwitten en vet. Als je melk verwarmt, worden sommige eiwitten plakkerig en klonteren ze aan elkaar. Hoe meer eiwitten er in de melk zitten, hoe meer ze aan elkaar plakken. Aan het oppervlak van de verwarmde melk verdampt veel water, waardoor de eiwitten in dat laagje melk dichter bij elkaar komen te liggen. Daar plakken ze nog beter aan elkaar en vormen ze een vel. Met een deksel op de pan verdampt er veel minder water en komt er minder snel een vel op de melk. Die vellen zijn trouwens heel gezond, want eiwitten zijn de gezondste bestanddelen van melk.

Dit dus ook met chocolade melk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Leuk experiment: Maak chocolademelk. Zorg dat er een heel stevig vel op komt, dat ook goed aan de rand van de mok kleeft. Prik dan met een speld een gat in het midden van het vel. Nu zet je de mok voorzichtig, zodat het vel niet losscheurt van de rand van de mok, in de magnetron. Verwarmen op laag vermogen. Kijk toe en huiver...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
He, moet even wennen aan je nieuwe avatar:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooi omschreven. +