Wat is een goed alternatief voor savooiekool?

Ik wil een recept (een curry) maken waar savooiekool een belangrijk onderdeel van uitmaakt, alleen zijn deze in de drie supermarkten en groentenboer niet verkrijgbaar. Kan ik een andere kool gebruiken, of is de smaak van savooiekool zo specifiek dat het een heel ander gerecht wordt?

Toegevoegd na 42 seconden:
In de drie supermarkten en groentenboer die ik bezocht heb is wat ik hierboven bedoel.

paulus811
11 jaar geleden
in: Koken
32.4K

Het beste antwoord

Een groene spitskool is ook lekker hoor. Maar als ik in jouw schoenen zou staan, dan zou ik paksoi nemen.
Zo lekker en sappig! Die is echter snel klaar dus die doe je er pas op het laatst bij en laat hem bijv. de laatste 5 min. als je de mango erin doet bij de groenten, afgedekt staan. De stelen van de paksoi kunnen iets eerder. maar het groene blad (gesneden) pas op het laatst.

Toegevoegd na 2 minuten:
Savooiekool heeft een uitgesproken smaak, die is niet met een andere kool te vergelijken. Met elke andere kool zal het dus niet smaken zoals met savooikool, maar in combi met de ingrediënten van jouw recept, zal paksoi ook zeker heel lekker zijn.
amc
11 jaar geleden
paulus811
11 jaar geleden
Heel leuk dat je niet met een ander soort kool op de proppen komt, want dat ligt wel voor de hand. Paksoi gebruik ik graag, dus als ik straks mooie vindt bij het boodschappen doen wordt dát het alternatief. Dank je en natuurlijk een +
paulus811
11 jaar geleden
Hi Conqie, ik heb zowaar een savooiekool gevonden bij de AH XL. Ze lagen vreemd genoeg niet bij de groenten, maar bij de afdeling aparte zaken zoals kouseband (is ook groente, dat weet ik) gember en kokosnoten. Beetje raar want dat schap is 30 meter verderop. Maar goed, tis binnen. De toko zat er tegenover en had May Ploy gele pasta, dus die ook maar meegenomen, met dank aan jouw tip. AH had m niet, die heeft alleen rode glazen potjes met iets van 'Thai' erop. En zakjes van Blue Elephant. En nu aan de slag met mn curry! Ik laat weten of het resultaat goed was.
paulus811
11 jaar geleden
Het was erg lekker en volgen mij niet echt ongezond. En omdat ik het voor twee gemaakt heb, ligt er nog een halve savooiekool. Het zou zo maar kunnen dat ik dit het weekend weer eet ;-) Die pasta was erg goed, ben blij dat ik hier de vraag gesteld heb ook al hed ik uiteindelijk gewoon savooiekool kunnen kopen. Maar dan had ik wel jouw May Ploy tip misgelopen. Dank!
paulus811
11 jaar geleden
Dank voor je antwoord. Ik vond dit het beste, omdat ik zelf niet aan paksoi gedacht heb als alternatief voor een kool.

Andere antwoorden (2)

Witte kool, spitskool, chinese kool. Kan allemaal.

Toegevoegd na 1 minuut:
En groene kool.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
paulus811
11 jaar geleden
Dank je Pelle
Wat ook zeer lekker is en een manier om kinderen die dingen te doen eten zonder dat ze het weten: spruitjes.
Mijn kleinkinderen lusten ze niet maar als ik ze in een curry verwerk dan vinden ze die "groene balletjes" plots wel lekker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
paulus811
11 jaar geleden
Spruitjes is ook een leuk idee, het zijn eigenlijk kleine kooltjes. Overigens heb ik geen kinderen, dus ook de bijbehorende 'lussiknie' ervaringen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ach met die "da mag ik ni" (tja zo zeggen de klein mannen dat in België) ervaringen valt het nog mee.
Maar ik stel wel vast dat het bij den bompa (grootvader) precies altijd lekkerder is dan bij de mama. Het is altijd hilarisch als ze dingen bij opa lusten die ze thuis niet lusten, al meerdere malen in een deuk gelegen bij zulke gelegenheden. :-D