waarom kan ik wel tegen supermarktbrood en niet tegen zelfgebakken brood?

Hallo,
Ik pijnig mijn hersenen al een tijdje over de vraag waarom ik wel tegen supermarktbrood kan en niet tegen zelfgebakken brood?
Ik gebruik niks meer als meel ( volkoren en bloem of maismeel en bloem, soms bio soms niet) water, gedroogde gistkorrels en zout!
Ik gebruik vaak een lang-rijs-schema met een rijstijd van 12 uur, maar als ik dat niet doe dan veranderd er niets: Ik wordt nml. steevast misselijk en krijg een opgeblazen buik...
Aangezien ik zelfgebakken brood wel heel erg lekker vindt wil ik dit probleem graag oplossen!!!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (3)

Vermoedelijk de gist. Er zijn verschillende giststammen, en voor sommige kun je overgevoelig zijn. En alle gedroogde gist, bijvoorbeeld, is allemaal van dezelfde stam.

Je kunt proberen zuurdesembrood te maken, daarbij komt overgevoeligheid voor de gist vrijwel niet voor. Soms helpt het trouwens ook om gewoon minder gist te gebruiken dan op het pakje staat.

Brood bakken is een delicaat en ingewikkeld proces, en er komt nogal wat vakmanschap (i.e. ervaring) bij kijken om het zo te finetunen dat je brood krijgt dat jou goed bevalt. Blijkbaar wil het met losse ingredienten niet zo (is mij ook nooit gelukt), maar kun je wel uit de voeten met kant-en-klare (Duitse) broodmixen. (Ook bij Aldi en Lidl tegenwoordig ; mij bevallen ze in elk geval uitstekend).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hallo,
Inderdaad komt het waarschijnlijk door de gist. Ik had de verschijnselen ook.
Ben overgestapt op kant en klaar deeg van "Soezie". Diverse broodsoorten.
Zijn o.a. te koop bij Groenrijk. Met name "All in one - Waldkorn" kan ik aanbevelen.
Sedertdien geen problemen weer.
Succes

Toegevoegd na 11 uur:
Sorry,
"Soezie is in Nederland bij Welkoop/Boerenbond te koop: http://www.boerenbond-welkoop.nl/"
Bedankt "Keesvi"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Soezie is in Nederland bij Welkoop/Boerenbond te koop: http://www.boerenbond-welkoop.nl/
Gist kan de boosdoener zijn, maar ook de kant en klare broodmixen; die bevatten chemische toevoegingen.En heel vers brood kan klachten geven.
Zelf eet ik al jaren zuurdesembrood uit de natuurwinkel, even wennen maar heerlijk!

Toegevoegd na 17 minuten:
zelf desem maken kost tijd, daarom koop ik mijn brood bij de natuurwinkel