Dit zegt de Jellinek kliniek, en die kunnen het weten:
Is kauwen van cocablad net zo verslavend als snuiven?

Het kauwen van cocabladeren is minder verslavend dan het snuiven of roken van cocaïne. Verslaving komt nauwelijks voor. Het kauwen van cocabladeren is nauwelijks verslavend omdat bij kauwen de cocaïne heel geleidelijk in het bloed komt.

De hoeveelheid cocaïne die bij het snuiven genomen wordt is vaak groter en komt veel sneller in het bloed. De effecten zijn dan ook heftiger. Bij spuiten van coke of het roken van crack stijgt de bloedspiegel nog sneller. Dit zijn dan ook de meest verslavende manieren van cocaïne gebruik.

Het blijkt dat gebruikers die kauwen over het algemeen makkelijk kunnen stoppen. Indianen die vanuit het gebergte naar de stad verhuizen geven hun gewoonte om cocabeladeren te kauwen vaak gemakkelijk op. Ook lichamelijk valt de schade mee.

http://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/alcohol-drugs/cocaine/cocaine-algemeen/is-kauwen-van-cocablad-net-zo-verslavend-als-snuiven/