Is er een ondergrens waarin we aspartaam als onschuldige zoetstof kunnen zien ?

Ik bedoel, alles is gif. Zelfs water in te grote hoeveelheden kan giftig zijn. Maar als 20 mg bijvoorbeeld als onschuldige dagelijks dosis wordt gezien, dan kan bijvoorbeeld 4 mg toch helemaal geen kwaad ?

Toegevoegd na 27 minuten:
Oh ja het was 20 mg per kilogram lichaamsgewicht dat wordt bijvoorbeeld als een onschuldige dosis gezien.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag!

Het beste antwoord

Een klein beetje aspartaam is niet echt schadelijk, zeker niet bij volwassen mensen, maar omdat het in veel producten verwerkt is, kun je toch beter voorzichtig zijn met het gebruik van aspartaam.

Aspartaam zit in meer dan 6.000 voedingsproducten, onder meer in softdrinks, kauwgum, desserts en yoghurt alsook in heel wat lightproducten. Meer dan 200 miljoen mensen gebruiken het dagelijks.
Je krijgt dus waarschijnlijk zonder het te weten al een flinke dagelijkse dosis binnen, zeker als je veel lightproducten gebruikt.
Ook de huidige toegestane hoeveelheid in Europa is al gevaarlijk.De aanvaarde hoeveelheid in Europa is 40 milligram per kilogram . In de Verenigde Staten is dat zelfs 50 milligram.
Aspartaam is al kankerverwekkend is bij een dagelijkse dosis van 20 milligram per kilo lichaamsgewicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Aspartaam is waarschijnlijk een onschuldig stofje.
"Van alle zoetjes die er op de markt zijn, is aspartaam verreweg de veiligste"
Ik raad je aan om dit artikel te lezen:
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ook een beetje zitten surfen op internet, en ik kom op Xilitol als onschuldiger zoetstof.
Of misschien is het wishful reading, omdat ik Xilitol kauwgum kauw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geef jou ook geen minnetje hoor, maar er zijn meer artikelen te vinden die zeggen dat aspartaam ongezond is, dan artikelen die het tegendeel beweren. Zie ook: http://www.medischdossier.org/archief/jaargang_8/editie_2/nieuwsbericht_276/ Nu geloof ik zonder meer dat sommige zaken in de media zwaar overtrokken zijn, maar dat je weinig aspartaam moet gebruiken (evenals weinig suiker en zout) staat voor mij vast.
AWM
14 jaar geleden
Ik vrees dat dit de zoveelste complottheorie is. Heleboel websites nemen dat dan over. Dat er meer sites zijn tegen dan voor zegt dan weinig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Suiker is in mijn geval ongezonder dan welke zoetstof dan ook. Het is ook een beetje persoonsafhankelijk dus. Ik ben diabeet, als ik 'onschuldige' suiker zou gebruiken omdat het een 'onschuldig' knolletje is, zou ik bij normaal gebruik een flinke uitdaging hebben om op de been te blijven. Ik ben dus blij dat t er is zodat ik nog enigzins normaal kan leven, zonder mezelf met medicijnen plat hoef te spuiten, want daar wordt je zieker van dan van een zoetje.
Het is net als mensen met een noten allergie, omdat die bestaan, moeten noten dan verboden worden???
Of mensen met lactose allergie, moeten dan maar alle koeien doodgemaakt worden omdat ze een gifstof produceren?? Of in ieder geval mag er dan nooit meer een melkproduct waar dan ook in zitten...... Tja, zwaar overtrokken allemaal, als je het niet wilt, koop je het gewoon niet. En er is zat te verkrijgen waar het niet in zit. Maar of de vervangende stoffen nou zoveel beter zullen zijn....... Maar je eerder maar druk om je bespoten appeltje :p
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Antwoordman, wat een belachelijke referentie geef je op van Skepsis.
Hierin staat duidelijk dat er geen goed genoegde onderzoeken zijn geweest waaruit blijkt dat Aspartaan onschuldig is.
Zelfs: "Bovendien is de FDA niet de enige organisatie die de ogen dicht zou hebben geknepen."
Is het vanwege een nieuwe directeur het 'zomaar' geaccepteerd. Daarna wordt er alleen maar gesproken over eventuele verwachtingen en onwaarschijnlijkheden. Welke nergens op gebaseerd zijn. Feit is dat FDA het product heeft geaccepteerd zonder gewenste en goede onderzoeken. Dat zegt Skepsis zelf. Daarna wordt alleen deze slechte acceptatie goedgepraat. Omdat een ziekte nooit naar 1 oorzaak terug te herleiden is, zonder goed onderzoek.
Van aspartaam zijn geen bijwerkingen bekend, althans niet bij normaal gebruik.

Zelfs bij "normaal overmatig" gebruik zijn geen nadelige effecten bekend. Met "normaal overmatig" bedoel ik het gebruik van iemand die bijvoorbeeld dagelijks vier liter cola light drinkt - je gelooft het nauwelijks, maar het komt voor.

Aspartaam wordt nu al zovele jaren toegepast, dat een eventueel nadelig effect intussen echt wel zou zijn opgevallen.

Natuurlijk is het mogelijk dat we alsnog een nadelig effect ontdekken. Maar dat zou met peper, aardappelen, spitskool en bananen ook zomaar kunnen gebeuren.
Cryofiel
14 jaar geleden
Aspartaam is een veilige zoetstof zolang het gebruik onder de aanvaardbare dagelijkse inname (ADI) blijft. De ADI is de maximale hoeveelheid die iemand iedere dag kan binnenkrijgen zonder dat dat risico’s heeft voor de gezondheid.

Het is geheel ten onrechte dat aspartaam op diverse sites in verband wordt gebracht met onder meer hersentumoren, epilepsie, hoofdpijn en gedragsveranderingen. Deze uitlatingen berusten op slecht onderzoek en een selectieve weergave van de aanwezige kennis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je weet nooit wanneer je die ondergrens, als die al bestaat, bereikt hebt. Aspartaam zit in heel veel producten en op de verpakking staat niet hoeveel er in zit.
Het zit in je frisdrank en snoepjes en noem maar op.

Aspartaam is een neurotoxisch gif dat ooit ontdekt is door het Amerikaanse leger. En met dank aan Donald Rumsfeld is het lang geleden ooit goedgekeurd als zoetstof.

Suiker is een dikmaker, maar Aspartaam is volgens veel onderzoeken kankerverwekkend. En als je weet dat in Amerika verhoudingsgewijs nog meer kanker is dan in Nederland, en je weet dat ze in Amerika het aspartaam ontdekt hebben, mag jij je eigen conclusies trekken.
Heb ik ook gedaan en drink geen light producten meer.
Dan maar producten eten en drinken met suiker, maar dan wel met mate...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet of het klopt wat je zegt, maar op gevoel ga ik met je mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fijn dat je met me meegaat! Gezellig!! Uiteraard heb ik net als alle anderen hier op de site, de wijsheid niet in pacht. Maar ik ben hier niet om onzin te verkondigen. Ik ben er van overtuigd dat mijn antwoord correct is, en indien je zelf ook serieus speurwerk op Internet verricht, ben ik er van overtuigd dat je tot dezelfde conclusies komt als ik.