waarom heeft pindakaas geen folie onder deksel

Ongeveer alle andere zoete broodbeleg heeft een folie plakker op de pot zitten onder de deksel. Pindakaas niet, waarom niet?

Toegevoegd na 1 dag:
Foto is puur ter decoratie bij de vraag.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.5K

Het beste antwoord

De hoofdzakelijke reden, zoals andere GV'ers al aangeven, en jij ook waarschijnlijk vermoedde, is omdat het goedkoper is.
Maar als je vergelijkt met andere producten die wél zo'n folie dragen, vraag je je misschien wat het verschil is tussen pindakaas en b.v. chocoladepasta, toch?

Een andere reden heeft met houdbaarheid te maken.
Pindakaas heeft een dusdanig kleine hoeveelheid water dat het haast niet kan uitdrogen, en ook niet bederven, zelfs buiten de koelkast, ook als er een kleine besmetting via de lucht optreedt (denk hierbij aan sporen van schimmels, b.v.) Het is daarom niet eens strikt noodzakelijk om het product met een folie te beschermen, dus als de fabrikant kosten wil besparen, is de folie het eerste "slachtoffer".
Andere soorten zoete broodbeleg (denk b.v. aan chocopasta) zijn ook zeer goed houdbaar buiten de koelkast, maar kunnen in tegenstelling tot pindakaas, wel uitdrogen, en sneller oxideren en ranzig worden. Deze worden daarom vaker met een folie afgeschermd. Toch heb ik ook potjes chocopasta gezien die geen folie hadden.
Zoete broodbeleg dat wél kan bederven na het openen wordt óf met een hermetisch deksel óf met een folielaag verpakt, en na het openen moet in de koelkast bewaard worden.

Daarnaast, pindakaas wordt met een relatief hoge temperatuur afgevuld, en dan is het relatief vloeibaar, het moet een tijdje blijven staan om af te koelen. Als je direct na het verpakken het potje afdekt met folie, dan zou vacuüm ontstaan, waardoor de folie kapot zou gaan.
Chocopasta wordt ook warm afgevuld, maar lang niet zó warm als pindakaas, dus heb je het probleem van ontstaan van vacuüm na afkoelen niet. Ook omdat de temperatuur lager is, en ter bescherming tegen bederf, is het raadzaam om zo snel mogelijk af te dekken.

In het geval van broodbeleg wat vloeibaarder is, is het overduidelijk dat een laag folie onmisbaar is om te voorkomen dat deksel onder het product komt te zitten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als jij eens wat vaker hier komt (lees: altijd in je schermpje deze pagina open houdt: http://www.goeievraag.nl/nu ) dan hoeft de rest geen moeite meer te doen met antwoorden geven in deze categorie;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha, wat een geweldig mooi compliment Pelle!! :-D Probleem is dat ik een full-time baan heb, en ook vaak op pad ben, dus antwoorden geven in GV gebeurt in mijn vrije tijd of heel snel tussendoor.
... en ja... heel vaak ben ik "te laat" en heeft al iemand anders een prima antwoord gegeven (b.v. jij), en is het niet de bedoeling om weer hetzelfde te schrijven, dan geef ik hooguit een reactie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@grijze
Jij bent degene die werkt in een fabriek voor pindakaas, dus geloof ik je direct, maar feit is dat er andere fabrieken zijn die met een veel hogere temperatuur afvullen, tussen de 50-60°C. En dan is het onvermijdelijk dat tijdens het afkoelen vacuüm ontstaat. Als in de fabriek waar je werkt dat niet het geval is, dan heb je helemaal gelijk: er zal geen vacuüm ontstaan.

Andere antwoorden (2)

Ik werk in een pindakaas fanriek em het heeft
met kosten te maken, een heeft het wel ander niet, een sluitzegel is goedkoper en heeft dezelfde bescherming.

Toegevoegd na 19 uur:
Pindakaas word vloeibaar gevuld en word dikker en vaster na een paar uur. een zegel of folie is alleen om de klant te laten zien dat de pot niet open is geweest. ah pindakaas is als voorbeeld met zegel en euroshopper met folie. een pot word gevuld met pindakaas gaat onder een rol met lijm door en dan gaat er een deksel op waar de folie al in zit. die blijft met verwijderen van de deksel dan op de pot.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
geen enkele pindakaas die ik ken heeft een afdekfolie, maar het is ook niet nodig, elke pot pindakaas die ik in mijn leven heb open gemaakt, was niet vloeibaar, maar "vast" van consistentie.

ongetwijfeld heeft het met kosten te maken, maar als je de pot op z'n kop houdt en het loopt er niet uit, is er ook geen reden om het wèl te doen, dus meer kosten of niet: het is niet nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen logisch argument want chocoladepasta is ook niet vloeibaar en heeft wel altijd zo'n plasticje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat is andersom redeneren, als het niet vloeibaar is, waarom zou er dan zo'n plasticje op zitten: niet logisch.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen idee wat jij bedoelt maar jij geeft als antwoord dat een afdekfolie niet nodig is omdat pindakaas bij openen vast is. Dan ga je voorbij aan het feit dat chocoladepasta OOK vast is en WEL een afdekfolie bevat. Mijns inziens houdt jouw argument dan geen stand.