waarom zitten er vitamines in appels?

Toegevoegd na 18 minuten:
ik begrijp dat er vitamines in voedingsmiddelen zitten. Maar met welke reden zitten ze er in? De natuur heeft overal over nagedacht. De appel is de vrucht van de boom en heeft volgens mij als doel voeding geven aan het zaadje zodat deze weer kan uitgroeien tot een appelboom.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Omdat dit zo hoort in gezond voedsel. In alle fruit en groente zitten vitamines.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou in bijna elk voedingsmiddel kun je wel vitamines vinden Amadea, daar hoeft het niet eens gezond voor te zijn. In patat zitten ook vitamines.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom ??? Sommige dingen hebben geen reden ; die zijn gewoon zoals ze zijn, niet omdat wij dat om de een of andere reden nuttig vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het lijkt me meer een retorische vraag zoals ik die de afgelopen dagen al een paar keer gesteld heb : waarom hebben mensen twéé benen ! (Heel lastig als je graag kousen breit, maar het na één wel zat bent.....)
Cryofiel
11 jaar geleden
Zo rhetorisch is de vraag niet. Waarom zou een appel zo vriendelijk zijn om voor ons vitamines te maken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zou een appel doen als wij van belang zijn bij het voortplanten van de appel. Bepaalde vruchten worden door beesten gegeten en zo worden de zaden via de ontlasting gezaaid.

Antwoorden (1)

Zoals elk organisme, maakt een appel alleen stoffen die nuttig zijn voor het voortbestaan van de eigen genen. Een appel houdt geen rekening met het nut voor mensen of andere organismen - tenzij dat natuurlijk het eigen voortbestaan bevordert.

In het geval van vitaminen maakt een appel deze omdat ze nuttig zijn voor zichzelf. Vitamine C is bijvoorbeeld een anti-oxidant, en helpt dus de appel om celschade ten gevolge van stofwisselingsprocessen te voorkomen. Andere vitamines hebben vergelijkbare functies ten bate van de appel.

Toegevoegd na 8 minuten:

Dat de vitamines van de appel voor ons nuttig zijn, is eigenlijk een combinatie van twee dingen: noodzaak en beschikbaarheid.

Ook de mens heeft bijvoorbeeld vitamine C nodig. Nu zijn er twee mogelijkheden om aan vitamine C te komen: zelf maken, net zoals veel fruit dat doet, of innemen via het voedsel.

De voorouders van de mens (lang geleden, toen we nog oerprimaten waren) maakten zelf vitamine C aan in hun lichaam. Zij hadden dus geen fruit nodig, en ze aten dan ook niet veel fruit. Mocht er ooit een oerprimaat worden geboren met een defect gen voor het maken van vitamine C, dan zou die oerprimaat snel ziek worden en sterven. Daardoor bleef het gen voor het zelf maken van vitamine C bestaan.

Later kwamen onze voorouders in omstandigheden waarin fruit overvloedig aanwezig was. Ze schakelden over op een fruitrijk dieet, omdat fruit beschikbaar was en omdat het een geschikte voedingsbron was.

Ook vitamine C was nu dus in ruime mate beschikbaar. Toen er dan ook een mutatie optrad in het gen voor het zelf maken van vitamine C, was dat niet erg: een voorouder die zelf geen vitamine C meer maakte merkte daar niets van, want hij at veel fruit.

Wij zijn dus afhankelijk geworden van de levering van vitamine C uit (onder andere) fruit. Andere organismen maken nog steeds hun eigen vitamine C. Ook appels doen dat. Gewoon omdat appels vitamine C nodig hebben, en omdat ze geen voedingsmiddelen tot zich kunnen nemen waaruit ze vitamine C zouden kunnen opnemen.

Cryofiel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi antwoord Cryo. +
Nog meer bewijs over de co-evolutie van dieren en planten: dieren zoals b.v. honden hebben geen vitamine C nodig omdat ze het zelf kunnen aanmaken. Als ze dat niet konden, dan hadden ze 2 opties: voedselbronnen rijk aan vitamine C eten (b.v. fruit), of uitsterven.
Cryofiel
11 jaar geleden
Derde optie: een wat kwijnend bestaan leiden tot er hopelijk een spontane mutatie ontstaat die je ofwel alsnog in staat stelt je eigen vitamine C te produceren, ofwel het beschikken over vitamine C onnodig maakt doordat de celschade op een andere manier wordt verhinderd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat zijn idd andere opties.