Yoghurt tot vandaag goed , kan ik het nog eten?

Ik heb een dicht pak yoghurt , met de datum houdbaar tot vandaag. Kan ik dit nog eten? Of word ik dan ziek?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.7K

Antwoorden (5)

Als je hem voldoende koel bewaard hebt nog wel. Yoghurt blijft lang goed.

Toegevoegd na 4 minuten:
Yoghyrt blijft veel langer goed dan melk .

Wikipedia verklaart dit als volgt:
Een deel van de lactose in de melk wordt door de bacteriën afgebroken tot melkzuur, waardoor de pH daalt. Omdat yoghurt een zuur product is met een pH tussen de 3.7 en 4.5, hebben andere bacteriën geen kans om te groeien en hebben schimmels en gisten weinig of geen mogelijkheid om het te doen bederven. Daarom is yoghurt in de koelkast relatief lang houdbaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee hoor, dat maakt niks uit. Eet smakelijk!
Poet
10 jaar geleden
Mee eens. Maar waaraan zou je het eigenlijk kunnen zien als yoghurt niet meer goed is? Heb ik eigenlijk nog nooit meegemaakt denk ik
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Yoghurt kan schimmelen of bacterieel bederven. Schimmel zie je meteen, bacterieel kun je ruiken. Omdat Yoghurt zo stabiel is komt het zelden voor. Ik heb een levensmiddelenwinkel gehad, en kwam het een heel enkele keer tegen. Dan was het of een beschadigd pak of heeeel lang over de datum.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helemaal goed, ik heb vaak genoeg yoghurt gegeten van twee weken over de datum of langer. We moeten met z'n allen wat meer leren vertrouwen op onze eigen zintuigen en ons niet zo blind staren op de datum op zo'n pak. (En basale kennis van levensmiddelen helpt natuurlijk: yoghurt is zuur en maakt dat het veel langer te bewaren is, meeste bederf kun je zien, etc. )
Ritsuka
10 jaar geleden
Goed schudden, en na het openen eerst even goed ruiken en een klein hapje proeven. Slechte yoghurt gaat echt zuur ruiken, of krijgt klontjes bij het schenken.
Heb ze inderdaad ook wel eens over datum gehad
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Ritsuka
Juist NIET schudden!!!!
Het meest voorkomend probleem bij slechte yoghurt is dat het schimmelt, en dat gebeurt alleen in de oppervlakte. Als je de yoghurt schudt, is er een kans dat de schimmels "oplossen" in de witte massa, en je ziet ze niet meer. Schimmels, zeker in een begin fase, zijn vrijwel reukloos, dus je zal het niet ruiken.
Dus niet schudden. Eerst kijken, dan pas schudden.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ruiken, kijken, proeven blijf ik maar zeggen. Ik heb wel eens Yoghurt van een week over code gegeten. Was nog goed. Als het prikt op je tong is het bedorven.
Ja kan het vandaag nog prima eten, wellicht morgen (en overmorgen) ook nog. Leveranciers hebben doorgaans een net-iets-krappere datum gekozen om te zorgen dat ze niet aangesproken worden wanneer ze tegen het limiet lopen.

Yoghurt is vrij zuur van zichzelf en zeker dichtverpakt is de kans op 'problemen binnenin' zeer klein.

Even schudden om te zorgen dat een eventueel waterlaagje aan de bovenkant weer netjes één geheel wordt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt de yogurt nog prima eten, als de yoghurt niet goed meer was had je dat ongetwijfeld geproefd. Want dat smaakt echt heel anders. Dus er is niets aan de hand. De datum op het pak is bedoeld als uiterste verkoopdatum, maar zowel yoghurt als vla blijven nog wel twee weken daarna te eten!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op yoghurt zal een THT-datum staan, Tenminste Houdbaar Tot. Hierna neemt de kwaliteit af maar is het toch nog een periode goed te eten. Als het beschimmeld is of andere veranderingen heeft ondergaan, kun je het beter weggooien. Een THT datum is er dus eigenlijk vooral voor de verkoper/fabrikant.
Voedingsmiddelen met een TGT datum moet je niet opeten na de datum maar weggooien. Bij deze producten is het nl. niet goed mogelijk te zien wanneer ze niet meer eetbaar zijn. TGT = Te Gebruiken tot.
Bewaar alles sowieso altijd zoals beschreven op de verpakking.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet zo lang geleden is uit een onderzoek gebleken dat producenten de houdbaarheidsdatum vaak erg ruim nemen. Daarnaast is er een verschil tussen "houdbaar tot"(pas op met het gebruiken na deze datum) en "tenminste houdbaar tot" (na deze datum gaat de kwaliteit achteruit, zoals bij yoghurt). Yoghurt is zelfs weken na de houdbaarheidsdatum vaak nog eetbaar omdat het een zuur product is en slechte bacteriën er niet goed in groeien. Moest de yoghurt toch niet meer goed zijn, dan zal je dat vrij duidelijk zien aan de schimmel die er op staat.