kun je met 10 euro per week voor boodschapen voor 1 uit komen?

dus alleen voor eten dan vier dagen in het weekend leg ik samen met mijn vriend nog wat bij en eten we samen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.8K

Antwoorden (5)

Het kan, maar het is geen vetpot en je moet niet roken.
Ook zul je regelmatig een vegetarische keuze moeten maken.

De kink in de kabel zit hem in het feit dat je met meer personen relatief goedkoper kunt eten, omdat kleine hoeveelheden vaak duurder zijn, en je niet TE veel in herhaling wilt vallen. Maar er is niks mis met twee dagen pasta of nassi eten, hoor.

Maar een paar voorbeeldjes : een halve zak macaroni, met een in stukjes gesneden rookworstje , een gesnipperde ui en een zakje mix (Aldi of Lidl zijn de goedkoopste), en je hebt twee dagen macaroni voor minder dan 2 euro.

2-3 verse aardappels schillen, (op)bakken in wat boter of olie, een gebakken ei en een blikje doperwten kost je vermoedelijk niet eens een euro.

Zakje gekruide mie uit de supermarkt. Speklapje in reepjes kruiden met ketjap, chilisaus en wat basiskruiden, en je hebt voor nauwelijks een euro "bami ketjap'.

Verder heb je natuurlijk 1 of 2 broden nodig en wat beleg - maak ook daarin de goedkoopste keuzes. Euroshopper en overige budgetmerken van supermarkten zijn vaak de voordeligste keus.

Bouw een voorraad op van kruiden, sauzen, deegwaren en conserven, en besteed daarna wat je over hebt zo veel mogelijk aan verse groenten. Zie vlees als de luxe die het is; gebruik het met mate. Gebruik seizoensproducten, aanbiedingen en afgeprijsde artikelen. En : maak er een sport van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
En een grote diepvries is ideaal. Iets over? Neem het mee in een bakje als lunch, of gooi het in de diepvries.
Kun je later weer eten, hoef je alleen een beetje verse groente erbij te doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is dan in je voordeel, hoewel ook niet alle vegetarische keuzes even goedkoop zijn. Maar je wilt dus op kleding EN op eten besparen ?? Is het dan uiteindelijk wellicht toch niet verstandiger te kijken of je (veel) goedkoper een tweedehands op de kop kunt tikken ?? Wij hebben nog nooit meer dan 200 euro betaald voor een prima laptop..... http://www.goedkopelaptopskopen.com/goedkope-laptops/
Ritsuka
11 jaar geleden
Wel zorgen dat je gezond blijft eten, zeker als vegetarier.
Dat je niet ineens ijzer en/of vitamine B12 tekort gaat komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar het kan absoluut hoor. Ik geef al jaren en jaren niet meer uit dan 100 euro per week aan ALLE boodschappen (vaak minder, inclusief roken en vlees) en minder dan dat aan kleding voor vier personen en een kat.... Omgerekend 3 euro per dag (ontbijt, lunch en diner) per persoon aan eten en alle huishoud- en verzorgingsartikelen, en ongeveer 30 euro per maand per persoon aan kleding. Nu is het wel voordeliger met meer en zijn we niet verwend, maar we komen beslist niks tekort. Integendeel; ik vind dat we nog steeds teveel hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan moet je inderdaad behoorlijk vegetarisch eten, echt gezond kan het niet zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tip: ga aan het eind van de weekmarkt verse groenten, fruit, vlees en vis halen. Ook supermarkten geven korting op verse producten tegen het weekend (zaterdag tegen 16 u).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh, juist wel hoor. Gewoon vrijwel alles vers, seizoensproducten, afgeprijsd spul, budgetmerken ; we eten juist heel erg gezond. En ook niet te veel. Beduidend gezonder dan toen ik nog veel dure kant-en-klaar en halfklaarproducten kocht.

Vlees/vis eten we zeker vier, vijf keer in de week, maar normale gezonde hoeveelheden (ongeveer drie ons tot een pond met zijn vieren), brood bakken we vaak zelf, en zakkenvol verse goedkope (regionale) groente. Kost een drol, en je kunt er lang mee. De kosten zitten hem in merkproducten (koop ik niet), voorbewerkte producten (koop ik niet), producten uit kassen en vers ingevlogen uit het verre buitenland (koop ik niet) en producten waarvoor reclame wordt gemaakt (koop ik niet). Ik koop zelfs regelmatig biologisch en scharrelvlees. Met twee , drie ons kip kun je een uitstekende nassi voor vier tot zes personen maken ; extra groenten vullen de pot wel. Moet wel zeggen dat mijn dochters en ik kleine eters zijn ; we konden met vier man uitstekend van een 'maaltijdpakket' voor 2 tot 3 personen en dan hield ik over. Nu ik dat type maaltijden zelf vers maakt, ben ik wederom goedkoper uit. De grenzen voor gezond eten liggen bij je creativiteit, (en eventuele je tijd) , niet bij je inkoopbudget.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk daar gaan we al, wij hebben met ons vieren al en dubbele portie nodig en mijn zonen gaan alleen maar eten. Hier gaat er al ruim een brood per dag door en eten we met z'n vieren al 7 borden vol eten weg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oef....ja, dan wordt het krapper. Bij mij verricht alleen mijn man zwaar werk, dus dat is de enige grote eter. Maar dan nog, als het echt moet, kan het. Een vriendin van mij voedt een heel gezin met zes kinderen (waarvan 3 mannen boven de twee meter) voor minder dan 60 euro per week. Kwestie van meer aardappelen schillen. Vlees hoeft niet meer te zijn, en groente alleen als het goedkoop is.(Extra ui, extra peen, dat werk). Het toverwoord is uiteindelijk zelf zelf , zelf. Zelf schillen, zelf snijden, zelf schoonmaken, zelf koken, zelf kruiden zelf maken. Pakjes en zakjes, voorgesneden groentes, voorbewerkt vlees en voorgeschilde aardappels de deur uit, en je bent zo al een paar tientjes in de maand (zoniet week) goedkoper uit. Voor twee kwartjes per stuk bak je overigens zelf brood dat twee, drie keer zo goed vult als fabrieksbrood.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat trouwens ook veel scheelt, schiet me nu te binnen, is frisdrank. Dat koop ik dus niet. We drinken water, thee en koffie. Soms de kinderen ranja. Als ik soms mensen met dure flessen fris zie sjouwen.....dat hakt er wel in, ja.
Als je bvb een stamppot maakt kun je er 2 tot 3 dagen van eten. Het is mogelijk maar wel heel lastig. Ook brood met ei is voordelig. Je kan bij AH 3 broden voor 2 € kopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zou best kunnen.
Maar koop dan niet dure luxe producten maar dingen zoals brood, aardappels, af en toe vlees en drinken.
Dus meer van die basis producten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met wat moed en beleid moet het kunnen, maar koop dan verse en uiteraard niet dure componenten . Koop ook geen goedkope fabrieks bagger, want dat is vaak niet optimaal voor je gezondheid. Wij zijn toch geen varkens waar de maar iets eetbaars instopt, en dan moet het maar goed zijn! Kijk in de aanbiedingen van groenten. Wortelen, uien ,soorten kool, spruiten enz. wat er te koop is. Koop geen gewassen en schoongemaakte aardappelen, salade of groenten, doe het even zelf , dan bespaar je veel. Kook even zelf, is leuk en zoooo gepiept. Als je een stamppot maakt, kook dan voor 2 keer en vries het restje in. Maak bonen soepen met groenten (eiwitten). Er staan duizenden recepten op internet. Maak het lekker en niet duur, maar 3 broden voor 1 euro is natuurlijk bagger. Zulke dingen moet je niet kopen. Belangrijk is ook etiketten lezen, dan weet je wat je eet.
Succes, en slik dagelijks een multivitamientje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4 dagen eten betekent een dagbudget van gemiddeld 2,50. Je zult moeten drinken, dus laren we zeggen: Een fles water per dag á 0,25. Dan houd je dus nog 9 euro over voor eten. Gevarieerd eten hiervan zal nauwelijks mogelijk zijn. Je zou een zak muësli voor het ontbijt kunnen kopen á 1 euro. Daar kun je wel 4 dagen mee doen. Een tros bananen, ook weer 1,25 euro. Je hebt dan nog 6,25 over. Een goedkoop brood is wel te krijgen voor 50 ct, dus houd je nog 5,75 euro over. Een pot pindakaas, 75 ct, dus nog 5 euro over. Dan 'n pot rode kool en een pot doperwten + wortelen. Daar kun je dan met een kilo aardappelen 2x van eten en het kost 2,20. Dan houd je dus nog 2,80 over. Daar zou je dan goedkoop vlees van kunnen kopen of, als je vegetarisch wilt eten, noten en zaden en/of champignons.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik bedoel dus van beide potten 2x, dus in totaal 4x en dan 4x aardappelen erbij.