Waar moet je op letten als je als vegetariër zwanger bent of wilt worden?

Nee, geen concrete plannen. ;)
Maar het is wel iets dat ik me afvraag omdat ik 'later als ik groot ben' graag kinderen wil. Ook is het een vraag die vaak terugkomt als mensen horen dat ik vegetariër ben: maar als je ooit zwanger wordt, ga je toch wel weer vlees eten? Of: let je er wel op dat je minstens vis nodig hebt als je zwanger raakt?

Ik kan me niet voorstellen dat gevarieerd vegetarisch eten prima kan als je niet zwanger bent, om dan ineens heel veel tekort te komen als je wel zwanger bent. Maar misschien moet je er wel extra op letten dat je voedingsstoffen binnenkrijgt die je zelf niet (meer) zo hard nodig hebt, maar die wel essentieel zijn voor de ontwikkeling van een ongeboren kind. Denk bijvoorbeeld aan foliumzuur, dat je normaal niet (extra) hoeft te slikken, maar wel nodig hebt voor en tijdens de eerste fase van de zwangerschap.

Zijn er meer van dat soort voedingsstoffen, waar je als zwangere vegetariër extra op moet letten?

(Ik heb overigens ook al een voordeel ontdekt aan vegetarisch zwanger zijn: je hoeft niet meer extra te letten op rauw en half-rauw vlees, teveel porties vette vis, gerookte vis en leverproducten...)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als je inderdaad al zeker weet dat je goed voldoende binnenkrijgt (en dus vooral letten op ijzer, foliumzuur, B2, B12, D, desnoods laten prikken om te kijken hoe je 'ervoor staat') dan is er verder niets waar je op moet letten. Er zijn veel vrouwen die wel vlees eten, maar op veel gebieden toch te weinig binnen krijgen (vaak ongemerkt en onbedoeld), en toch gezonde kinderen op de wereld zetten. Een vriendin van mij heeft zelfs in de buik van haar moeder geleeft op een dieet van alleen patat en rivierkreeftjes! Maar goed, als je zo gezond mogelijk wilt eten voor je kindje (en jezelf) dan kan je het beste even langs een dietiste gaan die er in gespecialiseerd is. Het belangrijkste waar je op moet letten zijn: eiwitten (zit in o.a. zuivel, vleesvervangers, soja), foliumzuur, ijzer, B vitaminen, vit. A en D, proteïne, calcium, zink en riboflavine. Als jij vleesvervangers en genoeg dierlijke eiwitten binnenkrijgt (biologische melk/eieren), is er geen enkel verschil met een vlees-etende vrouw. Als je veganist bent heb je wel een 'probleem', dan moet je echt even goed de boeken erop naslaan en zeker contact opnemen met een dietist(e). Verder wat sites die je misschien handig vind: http://www.zwangerstraks.nl/vegetarischzwangerworden.php http://forum.vegetariers.nl/viewtopic.php?f=12&t=168&p=4946 http://www.mamaenzo.nl/zwangerschap/voeding/artikel/zwanger-vegetarisch http://users.telenet.be/myprojects/gezondevoeding/voeding/vegan.html Mijn tip: schrijf op wat je eet, en bepaal daar gemiddeld uit wat je binnenkrijgt. Maak daarna een planning zoals je wilt eten om alles binnen te krijgen wat je nodig hebt. Bijv. met literatuur en/of dietist. Groet van een vegetarische moeder ;)

een goede vriendin van mij heeft extra vitamines geslikt en foliumzuur de hele zwangerschap. ze is een vegatarier en heeft 2 bloedmooie gezonden meiden op de wereld gezet die gewoon vlees eten en geen intollerantie of wattd an ook hebben. ik zou wel af en toe een haring eten alleen al om de goede vetten. succes tegen die tijd. ;-)

Gelukkig zijn er ook als jij eens zwanger wordt nog allerlei instanties waar je met deze vragen terecht kunt. Je zult tegen die tijd echt niet de enige vegetariër zijn,die zwanger is of wordt. Wat ik wel een beetje raar vind,maar dat is zo maar een (domme) gdachte : Wel vergetariër,maar toch vlees in je buik.

Vitamine B-12, daardoor zou een probleempje kunnen ontstaan... Dus dat zou je extra kunnen aanvullen... En extra foliumzuur is ook goed... Maar je hoeft niet extra ergens op te letten of te laten hoor... En als je vegetarisch eet dan heb je mogelijkerwijze een beter gevoel van wat kan en niet kan, je gevoel is van nature daarbij een hele goede raadgever... Ga op je gevoel af... En als je als vegetariër vlees wil eten, denk niet na, maar doe dat dan even wel... Je lichaam vraagt er dan kennelijk om... Volg je gevoel...

Het hangt er een beetje vanaf hoe "streng" vegetarisch je bent. Als je wel melk, kaas en eieren eet, hoef je je geen zorgen te maken over vitamine B12. Let wel op je ijzer. Eet veel groene groenten, drink eventueel ferro van roosvisé. Ik ken veel geboren vegetariërs, en die zijn allemaal gezond ter wereld gekomen en inmiddels volwassen. Ik ben er één van.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100