Walnoten drogen
Je hebt verschillende manieren om walnoten te drogen. De eerste is zo op een goed geventileerde en droge plaats te leggen. Reken hier ongeveer 3 weken alvorens de noten volledig droog zijn. Zie je dat er toch enkele noten beschimmelen, haal deze uit de hoop en zoek een betere droogplaats.

Je kan de noten ook naast een kachel of andere hittebron leggen. Let er gewoon goed op dat er voldoende ventilatie is.

De veiligste manier echter om je noten te drogen, is ze in de oven te leggen. De oven zet je dan op ongeveer 50°. Na een paar uur kan je de noten langzaam laten afkoelen.

Je weet dat de noten goed gedroogd zijn als je ze in hun schelp heen en weer hoort slaan tijdens het schudden.

Bewaar gedroogde noten op een koele plaats. Bij voorkeur is dit de frigo.

Walnoten bewaren zonder drogen
Gedroogde noten hebben een licht andere smaak en zeker een ander aanvoelen dan niet gedroogde noten. Wij opteren daarom om de noten allemaal te kraken en in te vriezen. Je kan ingevroren noten makkelijk een jaar bewaren. Net lang genoeg voor de nieuwe oogst!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het bewaren van walnoten kan op verschillende manieren. Je kan de walnoot in zijn eigen schaal bewaren of je kan ze ook eerst kraken.

Walnoten bewaren in schaal

Walnoten in schaal moeten eerst gedroogd worden voordat ze lang bewaard kunnen blijven. Eenmaal gedroogd, dan kunnen ze op een koele (tussen 0˚C en 7,2˚C ) donkere plek bewaard worden. De walnoten kunnen in een stoffen tas bewaard worden, of in een bak.

Gekraakte walnoten bewaren

Bij gekraakte walnoten is de temperatuur het meest belangrijk. Je kunt ze in de koelkast of diepvries bewaren. Walnoten bewaren in de diepvries heeft de voorkeur, ze blijven een jaar goed. In de koelkast blijven de walnoten ongeveer 6 maanden goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn grofweg 2 manieren:

1) drogen en bewaren;
2) verwerken in een product.

Als je kiest voor drogen en bewaren moet je zorgen dat ze eerst goed droog zijn. Dat voorkomt dat ze gaan beschimmelen. Je moet de noten dan uit elkaar op een warme/droge plek neerleggen. Bijvoorbeeld op kranten of handdoeken boven een radiator of in een bakblik in een (zeer licht) verwarmde oven. Als ze goed droog zijn kun je ze het beste in een jute zak oid bewaren op een droge, donkere plaats. De smaak blijft zo het beste bewaard.

Je kunt ze ook verwerken in een product. Via de link vind je verschillende recepten met okkernoten.