Gaan veganisten eerder dood?

Klopt het dat vegetarieers en veganisten eerder dood gaan omdat ze geen vlees eten en dat ze daaromheel ongezond leven

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.7K

Antwoorden (4)

Nee, dat klopt niet. Wij zijn van nature namelijk geen vleeseters. Wij zijn vruchten- en zadeneters.
In principe heb je dus geen vlees nodig om gezond te leven. Doordat ons dieet echter ver van de natuur afstaat lijkt het of we wel vlees nodig hebben om essentiële voedingsstoffen binnen te krijgen.
Vegetariërs en veganisten hebben (vrijwel) altijd eerst uitgezocht hoe ze hun dieet moeten samenstellen zodat ze ook zonder vlees alle essentiële voedingsstoffen binnen krijgen.

Ik heb een en ander eens uitgezocht en ben een tijdje vegetariër geweest. Ik miste het stukje vlees (de frikandel en de hamburger :-) ) echter te veel...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De mens is toch een omnivoor?
Dat houdt in dat we zowel vlees als planten eten.
Daarom bestaat ons gebit uit snijtanden en kiezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het lijkt me sterk om te zeggen dat de mens omnivoor is als we ons vlees altijd moeten bereiden.
Hallo,

Dit is een zeer omstreden vraagstuk, die ik in 2011 had gelezen in de tijdschrift de quest.
Daaruit werd gezegd in een verhouding dat de grotere overlevingskansen bij vegetariers lagen.
Maar welke medische aspecten daarbij kwamen kijken was niet heel helder vermeld.

Daarom heb ik de volgende website (zie bron) toegevoegd.
Die weblink verteld eigenlijk de medische risico's van beide partijen dus van zowel vegetariers als vlees eters.

Ik persoonlijk als student Biologie zeg dat vegetariers een grotere overlevingskans hebben als ze heel nauwkeurig onderzoek hebben gedaan hoe ze de dierlijke voeding stoffen kunnen vervangen, zoals het ijzer tekort, en de dierlijke eiwitten die weer in noten zit als voorbeeld.

Als de verloren voedingstoffen uit vlees vis en kip vervangen worden door de plantaardige versie heb je dus een aanzienlijk grotere kans op overleven als je dat zo wilt stellen.

Gr Gaelwyn
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hoeft echt geen nauwkeurig onderzoek te doen om gezond vegetarisch te leven, je kan gewoon heel makkelijk de voedingsrichtlijnen voor vegetariërs volgen en dan zit je prima. En die zijn echt niet zo moeilijk. Eiwitten vervangen is makkelijk. De gemiddelde vegetariër en veganist hebben geen ijzertekort, maar zitten alleen lager binnen de normaalwaarden. Dat is alleen een probleem voor de risicogroepen zoals vruchtbare vrouwen, en vrij makkelijk op te lossen door wat aanpassingen in dieet zoals vitamine c-rijke producten bij elke maaltijd te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bedoel het niet echt als kritiek trouwens, meer als aanvulling, omdat hoe jij het beschrijft het een stuk moeilijker doet klinken dan het is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@fynnya Hallo, ik begreep al dat het als aanvulling diende. Het woord nauwkeurig komt misschien wat krampachtig over dat het moeilijk is, integendeel zoals jijzelf al aangeeft.
Ik bedoel met nauwkeurig dat je jezelf er alleen maar voordeel mee doet, als je jezelf even goed inleest over hoe een vegetarier zijn nieuwe patroon na wilt gaan volgen zonder inderdaad de meest benoemde gevaren te krijgen zoals de vit b12 tekort en ijzer en eiwit etc. Maar zoals je zelf al zegt, dat is zo verholpen als je weet hoe het voorkomen kan woorden in dit geval, gewoon even inlezen. GR Gaelwyn
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi, dat artikel is nogal zeer kort door de bocht hoor. (2) Het is niet zo dat alle vegetariërs soja eten zoals vleeseters vlees. Bonen, noten, seitan, groentenburgers,... Worden ook vaak gebruikt.
(4) Alsof vleeseters geen courgettes, uien en fruit eten?
(7) Een zeer vaak gehoorde misvatting: vegetariërs hebben zelden een B-12 tekort, omdat ze wel zuivel eten (kaas, yoghurt, eieren) die ruim terug te vinden zijn in zuivelproducten. Vegetariërs eten zuivel, veganisten niet. Veganisten hebben een risico op B-12 tekort, dat klopt, maar dat is zeer gemakkelijk aan te vullen.
(8) Dat voor veel mensen vlees de belangrijkste proteïnebron is, betekent niet dat er geen ander proteïnerijk voedsel is. Zoals het artikel zegt: quorn, bonen, broccoli, rijst,... Bijgevolg is het ook incorrect te zeggen dat vegetariërs een proteïne-arm dieet volgen.
Over de levensverwachting van veganisten is voor zover ik kan vinden nog nauwelijks onderzoek gedaan, dus daar kunnen nog geen conclusies uit getrokken worden.
De levensverwachting voor vegetariërs blijkt volgens veel onderzoeken juist wat beter te zijn dan voor vleeseters.

Het idee dat je ongezond eet wanneer je geen vlees eet, is ondertussen al een hele tijd achterhaald.
Vegetarisch eten en vlees eten hebben allebei zo z'n voordelen; vegetarisch eten heeft wat gezondheidsvoordelen boven vlees eten, en vlees eten weer wat andere gezondheidsvoordelen boven vegetarisch eten, maar alles bij elkaar genomen is vegetarisch eten wat gezonder dan vlees eten.

Veganistisch eten heeft voordelen én nadelen ten opzichte van vlees eten (waarvan een deel van de nadelen overigens heel makkelijk op te lossen is, een B12-tekort kan je als veganist makkelijk voorkomen met supplementen, terwijl je als vleeseter geen pilletje kan nemen om je kans op bijvoorbeeld hart- en vaatziekten zo laag te krijgen als veganisten).
Het kan, zeker in onze maatschappij waarin we zo gewend zijn aan veel vlees en zuivel, lastiger zijn om goed gebalanceerd veganistisch te eten, maar het is zeker niet onmogelijk. En wanneer je voedingspatroon goed uitgebalanceerd is (en dus aangevuld met B12-supplementen of met B12 verrijkte voeding), kan je hiermee voldoen aan alle gezondheidsaanbevelingen en is het niet ongezond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zolang vegatariers en veganisten genoeg eiwit binnen krijgen, genoeg vitamine B12 en genoeg gezonde vetten, wat allemaal heel makkelijk te doen is, dan verschillen ze hier echt niet in met vlees eters. Sommige vegetariers zijn zelfs gezonder omdat ze minder verzadigd vet binnenkrijgen en vaak meer vezels.

Maar het aller belangrijkste voor (eerder) dood gaan is vooral het dieet van mensen in totaal, dat ene stukje vlees vervangen voor een vegaburger veranderd niet veel. Maar als iemand de hele dag pizza eet, of rookt, of veel alcohol drinkt, DAT maakt echt een verschil.

Maar ik denk dat het sowieso lastig is, stel iemand is zijn hele leven vegetarier, en hij krijgt op zijn 60e kanker, en hij gaat op zijn 62e dood, is hij gestorven aan kanker. Maar of dat nou door het vegetariër zijn kwam? (dit is maar een voorbeeld natuurlijk, probeer alleen te zeggen dat je niet altijd 100 % de oorzaak van ziektes/dood kan vinden)

Vegetariërs en veganisten moeten iets meer letten op hun eiwitten en vetten, maar zodra ze dit doen is er dus absoluut geen probleem. Ze zijn zeker niet minder gezond dan vlees eters.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat je voorbeeld van de 62-jarige die overlijdt aan kanker: per individu is inderdaad niet vast te stellen waardoor iemand wel of juist geen kanker gekregen heeft.
Maar op grote schaal valt wel te onderzoeken of een bepaalde levensstijlkeuze de kans op een bepaalde ziekte of aandoening vergroot of verkleint.
Ze kijken dan bijvoorbeeld naar een groep van honderden vegetariërs en niet-vegetariërs en houden dan bij hoeveel mensen uiteindelijk kanker krijgen. Soms is dan een patroon te zien, dat van de vegetariërs bijvoorbeeld duidelijk minder mensen kanker krijgen dan van de niet-vegetariërs. Als de groep die onderzocht is groot genoeg is, representatief is en wel op andere vlakken dezelfde levensstijl hebben (dus niet bijvoorbeeld dat die vegetariërs allemaal niet roken en die vleeseters wel), en het verschil in hoeveel mensen kanker krijgen groot genoeg is, kan men de conclusie trekken dat vegetarisme dan dus de kans op het krijgen van kanker verlaagt.