Hoeveel vet en Calorieen zit er in pesto?

word je er dik van?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.8K
Ritsuka
11 jaar geleden
je word niet per se dik van 1 bepaald voedingsmiddel. Het gaat om het totaal plaatje.
Wat eet je in totaal op een dag, wat verbruik je aan energie op een dag, krijg je al je vitamines etc binnen.. Als jij verder gezond eet en voldoende kcal binnenkrijgt voor wat je op een dag nodig hebt, dan past pesto daar prima in thuis hoor.

Het beste antwoord

De hoofdbestanddelen van pesto - met name groene pesto - zijn vet (olijfolie), vet (pijnboompitten) en vet (kaas). En wat basilicum. Stel dat uiteindelijk driekwart vet is, dan bevat 100 gram pesto om en nabij de 450 calorieen. (Hoeveel precies hang af van het recept / de hand van de maker).

De hoeveelheden echter die je er van eet, maken dat het toch meer een smaakmaker dan een dikmaker is. Je zou echt potten vol moeten wegwerken om er je gewicht mee in gevaar te brengen, zeker gezien het feit dat het allemaal goede vetten zijn, die juist helpen de slechte vetten te 'verwerken'.

Eet ze dus gerust zo vaak je wilt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik weet niet welke soort pesto e.d. je bedoeld want er zijn er verschillende.
Ik heb hier Pesto Rosso van Grande d'italia even op een rijtje gevonden:
http://www.calorielijst.nl/product/?calorie=6760

Maar verder kan je natuurlijk elk product er in zetten wat je wilt weten.

Pesto is een Italiaanse delicatesse, die hoofdzakelijk bestaat uit olie, gescheurde basilicumblaadjes, pecorino of Parmezaanse kaas, en (gemalen) pijnboompitten. Sommige varianten, tapenades, bevatten ook olijven. Het product is smeuïg en heeft textuur. Enkele varianten zijn de pesto genovese (uit Genua ) en de pesto rosso (met zongedroogde tomaten als hoofdingrediënt).
Pesto is sinds enkele jaren een populaire saus in Nederland en België. Toepassingen: op toast, in pastagerechten, over Carpaccio (dungesneden rauwe ossenhaas) en kip, als smaakmaker in salades en op pizza of broodjes.
Pesto wordt vaak verward met of ondergebracht bij de tapenades. Pesto is doorgaans fijner van structuur en wordt bijna altijd gemaakt met basilicumblaadjes.
Doordat pesto veel basilicum bevat, bevat het ook de gentoxische, mogelijk kankerverwekkende stoffen estragol, methyleugenol en safrol. Het voedingscentrum adviseert om die reden om matig te zijn met het gebruik van pesto.