Is er smaakverschil tussen verschillende merken cacaopoeder?

Ik ken Blooker, Droste en Van Houten als merken voor ouderwetse cacaopoeder. Is er smaakverschil tussen die drie merken? Het gaat me dus niet om cacaofantasie, maar om het echte gemalen cacaobonenspul.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
leuk onderwerp stippel! :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van Houten schijnt wat smaak betreft een van de betere te zijn

Het beste antwoord

Leuk onderwerp!!

Even bij het begin beginnen: ja, er zijn verschillen in smaak.
Zoals andere GV'ers al aangeven, bonen uit Ivoorkust, uit Ecuador, uit de Filipijnen of uit Madagaskar zijn heel anders, zowel de ras van de bomen, als de bodem, het klimaat, het aantal zonuren... noem maar op. En het proces dat de bonen na de oogst ondergaan (met name fermentatie en branden) is allesbepalend voor de uiteindelijke smaak.

Van de bekende gangbare merken worden deze niet uit één soort boon gemaakt. Dat heb je alleen bij de hele bijzondere "specialties" die je bij de betere winkel kan kopen.
Zie hier een leuke link:
http://www.tasteforchocolate.nl/smaken-verschillen
De grote merken zoals Droste, Blooker of Van Houten kopen bonen van verschillende origines en blenden deze zodat de typische smaak van het merk altijd behouden wordt en herkenbaar is. Exact hetzelfde wat een grote koffiebrander of vruchtensappen producent doet. Laatst zag ik op NGC een hele leuke rapportage uit de serie "Megafactories" over de koffiefabriek van Illy, in Italië. Reuze leuk!
Maar goed, even terug naar Nederland: in feite heb je in Nederland maar een handvol fabrieken die cacaopoeder maken, en de grote merken komen uit slechts 2 fabrieken, dus kan je zelf verzinnen dat er weinig verschil is in het eindproduct... maar toch zijn er verschillen.
De grootste zorg van een grote fabrikant is om een "eigen smaak" te ontwikkelen, en dan deze smaak constant blijven leveren. Dat is simpelweg niet te doen als je niet blendt. Dat heeft als voordeel dat de smaak van je product constant en herkenbaar is, maar het nadeel is dat de smaak wat 'vlakker' is en veel meer richting 'gemiddeld', en daarom zijn de smaakverschillen tussen de grote merken niet zo enorm groot.
Voor de gemiddelde consument is het verschil niet eens merkbaar, een aantal mensen zal wel een lichte voorkeur voor het ene merk hebben, en slechts voor een paar fijnproevers zijn de verschillen tussen alle merken écht herkenbaar.

Als je verschil wil proeven tussen verschillende soorten cacaopoeder (of chocolade in het algemeen) dan zal je toch naar de betere winkel moeten gaan, of simpelweg via internet bestellen, dan kan tegenwoordig ook.
Het voordeel van cacopoeder is dat tenzij je allergisch bent voor cacao, er geen andere ingrediënten inzitten, afgezien van de bekende "kan sporen bevatten van..." of "vervaardigd in een fabriek waar ook ... worden verwerkt".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik ben geen kenner en liefhebber maar ik neem aan dat er wel een smaakverschil is. De cacaoboom is een typisch tropisch cultuurgewas. Hij is erg gevoelig voor wind en sterke zonnestralen. Daarnaast doet hij het vooral goed in een gelijkmatig warm en vochtig klimaat. In zekere zin heeft de cacaoboon overeenkomsten met de druiven voor wijn. De smaak en kwaliteit van zowel druiven als de cacao wordt bepaald door de samenstelling van de grond, het klimaat en de nabehandeling na het oogsten. Daarom hebben de cacaobonen uit verschillende aanbouwgebieden ook een verschillende smaaknuance
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja. Cacao kun je wat smaak betreft vergelijken met koffie ; er kunnen ENORME verschillen tussen zitten, al smaken ze uiteindelijk allemaal naar chocola.

Nu is het wel afhankelijk van hoe sterk je smaak voor het betreffende product ontwikkeld is ; ik kan ook geen goedkope koffie van hele dure onderscheiden (of ik moet de goedkope lekkerder vinden ;)) maar tussen het ene merk chocola of het andere , proef ik wel degelijk verschil. OOK in cacaopoeder .

Naast het ras cacaoboon en de plaats waar die groeide de smaak ook beinvloed door de temperatuur waarop ze zijn verwerkt. De 'bekende merken' zouden heel goed vergelijkbare bonen kunnen inkopen en op een zelfde manier verwerken, waardoor het smaakverschil minimaal wordt. Maar verschillen zijn er zeker.