Wat is het verschil tussen bepaalde eieren?

Je hebt 1=biologische 2=vrije uitloop 3=scharrel 4=kooi eieren. Wat is het precieze verschil tussen deze vier soorten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag +1 ben benieuwd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het filmpje geeft niet precies antwoord op je vraag, maar er zitten stukjes in waarbij je meekijkt in een vrije-uitloop kippenboerderij.
http://www.keuringsdienst.nl/page/17429/nl

Het beste antwoord

0:
Een biologisch ei is gelegd door een kip die volgens de regels van de biologische landbouw gehouden wordt. Deze kippen krijgen biologisch voer, hebben méér ruimte en daglicht in de stal en moeten overdag naar buiten kunnen.

1:
Een kip die overdag ook buiten kan lopen heeft een afwisselender leven dan een scharrelkip, die meestal alleen maar binnen de stal kan blijven. Een vrije-uitloopei mag zo heten als de kip minimaal 4 m2 uitloopruimte beschikbaar heeft. Voor 2500 kippen moet de boer dus 10.000 m2 (1 hectare) weiland aan de kippen beschikbaar stellen. Daar moet natuurlijk afrastering omheen, dus die uitloop mogelijkheid kost de boer geld. Vrije-uitloopeieren zijn daardoor dan ook meestal duurder dan scharreleieren.

3:
De scharrelpluimveehouderij is een vorm van pluimveehouderij met een alternatief huisvestingssysteem voor kippen. Het systeem is ontwikkeld nadat er in de jaren 80 van de twintigste eeuw een omschakeling plaatsvond in de publieke opinie omtrent dierwelzijn. Het scharrelhuisvestingssysteem is ontstaan met het idee dat een kip natuurlijk gedrag moet kunnen vertonen, waaronder scharrelen. Om dit te bereiken worden de dieren in de scharrelpluimveehouderij niet in kooien gehouden maar in stallen en hebben ze meer ruimte per dier dan in een legbatterij. Er wordt onderscheid gemaakt in

4:
Een legbatterij is een plaats waar op grote schaal kippen zijn gehuisvest met 3 tot 5 dieren in een kooi. In zo'n kooi hebben de individuele dieren een oppervlakte van 550cm² ter beschikking.[1] Ongeveer 70% van alle eieren die in Nederland geproduceerd worden zijn gelegd door kippen uit een legbatterij. Legbatterijen zijn omstreden, er zijn mensen die het houden van kippen in legbatterijen wreed vinden en het beschouwen als een vorm van dierenmishandeling. De meeste supermarkten verkopen dan ook geen consumptie-eieren die afkomstig zijn van de legbatterij. De meeste eieren uit de legbatterijen zijn bedoeld voor de levensmiddelenindustrie of voor de export. In de Nederlandse supermarkten vindt men eieren uit legbatterijen terug in producten als sauzen en banket. Vanaf 2012 zijn legbatterijen in de Europese Unie verboden. Het systeem van legbatterijen wordt dan vervangen door het zogenaamde verrijktekooisysteem.

dus... snap je?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De kooi-eieren zijn de zogenaamde legbatterij-eieren. Deze kun je niet meer zomaar in de winkel kopen, maar ze worden nog wel gebruikt in bijvoorbeeld mayonaise.
De scharreleieren zijn van kippen die in grote scharrelschuren rondlopen. Ze hebben meer ruimte dan legbatterijkippen, maar zitten nog steeds met enorme hoeveelheden bij elkaar en komen niet buiten.
De vrije-uitloopeieren zijn van kippen die wel naar buiten kunnen. Ze hebben, meer vrijheid en ze zitten niet met z'n allen in een kleine ruimte, maar het is niet zo dat ze zoals je je voorstelt lekker lopen te scharrelen tussen het gras, op zoek naar hier een graantje en daar een wormpje.
De biologische eieren komen van kippen die nog meer ruimte hebben, maar ze krijgen ook biologisch geteeld voer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zegt het zelf al.. ;-)
Hoe lager hoe beter. 4=kooi. Kippen hebben geen leven. 3=scharrel. Dat betekend dat de kippen een paar cm2 hebben om rond te scharrelen.. 2=ze kunnen zelfs naar buiten. 1=ze lopen gewoon vrij rond buiten en hebben de ruimte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
0 : biologisch:
6 kippen per m2, ze moeten binnen een zitstok, een legnest en strooisel om op te lopen hebben. Ze hebben de hele dag vrije , begroeide uitloop van 4 m2 per kip, en per stal mogen er niet meer dan 3000 kippen zijn. Het voedsel moet min. voor 80% uit biologisch voer bestaan en voldoende ruwvoer, zoals gras.
De snavelpunten worden niet afgebrand.

1 : vrije uitloop:
7 kippen per m2, zitstok, legnest, strooisel, en buiten ook 4 m2 per kip. De snavel mag wel afgebrand worden ter voorkoming van pikorde-gevechten, dat ze elkaar kaal kunnen pikken. Geen voorschriften omtrent het voer of medicijntoediening.

2 : scharrel :
7 kippen per m2, geen uitloop, 2/3 van de stal moet scharrelmogelijkheid bieden. De snavel wordt afgebrand

3 : legbatterij
4 of 5 kippen per kooi, per kip min. 550 Cm2 per kip (= een A4tje). Kippen zitten op metaaldraad, eieren vallen op een lopende band. Snavels erafgebrand, voer en medicijnen gericht op maximale ei-opbrengst per kip.
(Vismeel wordt dus soms gegeven , waardoor eieren soms stinken en smaken naar vis...)