Zitten er yoghurtbacteriën in supermarktyoghurt uit een kartonnen pak?

Als ik in de supermarkt een kartonnen literpak yoghurt koop (gewoon de meest eenvoudige volle of halfvolle yoghurt, zonder verdere poespas), zitten daar dan nog levende yoghurtbacteriën in, of zijn die verwijderd of dood?

Cryofiel
11 jaar geleden
16.6K

Het beste antwoord

Uit het Warenwetbesluit Zuivel, artikel 8:

"Artikel 8
1. De aanduiding yoghurt mag uitsluitend worden gebezigd voor het uitsluitend uit koemelk door doelmatige verzuring met behulp van micro-organismen van yoghurt -cultuur verkregen vloeibare zuivelprodukt, met als kenmerkende eigenschappen:
a. een groot aantal levende micro-organismen van yoghurt -cultuur;
b. een vetgehalte van ten minste 2,95%;
c. een gehalte aan melkeiwit van ten minste 2,8% met ten minste 33% melkeiwit in de vetvrije melkdroge stof; en
d. een pH van ten hoogste 4,5;
waaraan voor, tijdens of na de verzuring uitsluitend wei-eiwitconcentraat of caseïnaten mogen zijn toegevoegd."

... daarna komen nog verbijzonderingen voor magere of halfvolle yoghurt, maar zoals je ziet, als het product de aanduiding "yoghurt" draagt, dan moeten de beestjes niet alleen maar aanwezig zijn, maar ook levend.
En de beestjes, zoals je wellicht weet, moeten ook de juiste beestjes zijn: Lactobacillus delbrueckii ssp. bulgaricus en Lactococcus salivarius ssp. thermophilus.

Andere producten (zoals 'soja-yoghurt' die géén melk bevat, of gepasteuriseerde yoghurt waar alles afgedood is, of Actimel en Yakult waar andere bacteriën zitten) mogen beslist niet de aanduiding "yoghurt" dragen.
Op de verpakking van producten op basis van andere soorten melk (b.v. met geitenmelk) moet vermeld worden dat het om een andere soort yoghurt gaat, maar het woord 'yoghurt' mag wél gebruikt worden. Zo vind je dus in de koelvak "geiten yoghurt", maar geen "soja yoghurt".

Dus wees gerust: als je het woord "yoghurt" leest, dan vind je de juiste levende bacteriën in het pakje, ongeacht merk of formaat.
... en anders moet je de NVWA bellen, en ze zoeken het uit...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In alle koelverse yoghurt zitten nog levende yoghurtbacteriën.
Sterker nog: het is wettelijk zo geregeld dat yoghurt levende melkzuurbacteriën moet bevatten.
Dus elk merk yoghurt bevat levende melkzuurbacteriën, wel kan per merk of type yoghurt een ander type (stam) melkzuurbacteriën worden gebruikt.
Utrecht
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen fout antwoord, maar op het randje... "elk merk yoghurt bevat levende melkzuurbacteriën, wel kan per merk of type yoghurt een ander type (stam) melkzuurbacteriën worden gebruikt" Wat je verstaat onder 'type' en 'stam' weet ik niet, maar één ding is zeker: yoghurt moet levende bacteriën van de soorten Lactobacillus delbrueckii ssp. bulgaricus en Lactococcus salivarius ssp. thermophilus bevatten.
Binnen een specifieke soort hebt je stammen, die allemaal dezelfde naam hebben, en van elkaar worden onderscheiden door een code met letters, nummers, enz: zo heb je inderdaad verschillende stammen van Lactobacillus delbrueckii ssp. bulgaricus en Lactococcus salivarius ssp. thermophilus. Maar ze horen allemaal bij dezelfde soort. Dus daarom zeg ik dan in strikte zin is je antwoord niet fout, maar voor wie het verschil tussen "stam" en "soort" niet kent, kan dit verwarrend zijn.
Utrecht
11 jaar geleden
Beste Gaby71,
Helemaal gelijk. Maar om het een beetje eenvoudig te houden heb ik de nomenclatuur en rangen maar even achterwege gelaten.
Niet alle vraagstellers zijn gepromoveerd levensmiddelenmicrobioloog.....;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha, je hebt ook helemaal gelijk Utrecht, maar toch probeer ik altijd de juiste terminologie te gebruiken, en juist omdat niet iedereen microbioloog is, het toch begrijpelijk te houden.
In ieder geval is deze concrete vraagsteller ruim bovengemiddeld qua kennis in microbiologie, dus vandaar mijn aanvulling, die (hoop ik) voor iedereen bruikbaar blijft.