Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe komt het dat je een sterke houtgeur ruikt in een leeg whisky glas?

Een vol glas whisky ruikt naar alcohol en de aroma's die erin zitten. Zodra het leeg is ontstaat er in het glas een zeer sterke houtgeur. Dit zal (naar ik aanneem) van het houten vat zijn waar het al die tijd in zat. Maar waarom ruik je het hout (bijna) niet als het glas vol is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Wat je ruikt zij inderdaad de resten van het houtvat waarop de Whisky gerijpt heeft. Vele Whisky's rijpen in oude sherry vaten dicht aan de kust. Hierdoor krijgen ze een rokerige en ziltige geur, smaak en kleur mee.
Daar een goede Whisky uit minimaal 40% alcohol bestaat zul je zien dat dit goedje snel verdampt. Alcohol is een zeer vluchtig goedje.
Doordat er gebruikte houten vaten de geur, smaak en kleur afgeven aan de Whisky kun je je wellicht voorstellen dat deze "afscheiding" zich als een soort stroop aan de wand van je glas hechten. Als je eenmaal je glas leeg hebt en het restant van aclohol en water is ook verdampt dan blijft dit over/achter en dat brengt deze overheerlijke rokerige geur met zich mee.

Wist je dat je deze geur eerder naar boven kan halen als je in een echt Whisky glas (tulp vorm) een twee tot drietal plat water doet en je glas vervolgens even afdekt met een speciaal voor deze glazen verkrijgbare afdek glaasje.
Het platte water maakt het vastzittende aroma los en dit stijgt op. Het wordt tegen gehouden door het glaasje en zodra je het er vanaf haalt stijgt het aroma op en ruik je de vaten, zee, bloemen etc.

Let wel; bij een blend Whisky is dit veel minder het geval. Met Blend (gemikst) bedoel ik de Johnny Walkers, Jameson etc. Echt goed ruik je het pas bij een Single Malt zoals Talisker, Lagavulin of Laphroaig. (drie van mijn favorieten).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk, das pas een antwoord!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, ik kan de vraag wel sluiten denk ik!
Je antwoord is dik in orde.
(Favorieten Talisker - Dalwhinnie - Bunnahabhain)

Andere antwoorden (5)

Wiskey wordt gerijpt in houten vaten, iedergeval kwalteits wiskey
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Dat feit stond al vermeld in de vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is dus een bevestiging wat hij vermoede
De geur zal overweldigd worden door de andere geuren die de drank afgeeft en veel sterker vrij komen.

Doordaat ze sterker vrij komen, zijn ze ook sneller verdwenen en dan blijft alleen de na-reuk achter.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is gas dat je ruikt... Het is rook, gerookt... Dat is gas... Als het glas vol is is het leeg van dat gas... Is het glas leeg dan zit het vol met dat gas...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat het net is als met parfums.
eerst ruik je de topgeur, dan de middengeur, en dan pas de basisgeur.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Als het glas leeg is, verdampt het resterende alcohol betrekkelijk snel. Wat dan overblijft zijn de minder vluchtig stoffen zoals dat wat whiskey zijn houtgeur en smaak geeft. Als het glas nog vloeibare inhoud heeft, overheerst nog redelijk de alcohol.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding