hoe veilig is een friteuse ?

daarnet op rtl4 nieuws 6 uur : 2 kinderen die omgekomen zijn door een oververhitte friteuse ! hoe veilig is een friteuse ?

Toegevoegd na 3 dagen:
bedankt voor de antwoorden en reacties!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, hoe veilig is een lucifer.
Als er iets stuk gaat of niet goed wordt gebruikt bestaat er risico.

Het beste antwoord

Een goed onderhoude en geaarde frituese is niet gevaarlijk, mits je hem normaal gebruikt.
Het word gevvaarlijk wanneer je hem te lang laat aanstaan dan kan de olie in brand vliegen, dit kan ook komen door bijv lange tijd oude olie te gebruiken en deze veels te heet maken.

Toegevoegd na 27 minuten:
En oude friteuses hebben meer risico bijv door een kapotte hitte sensor die de temperatuur regelt als deze defect raakt stopt ie niet met verhitten en kan het in brand vliegen.
En als je hem niet gebruikt gewoon uit het stopcontact en wegzetten en alleen aanzetten als er toezicht is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik werk al meer dan 40 jaar met allerhande friteuses en heb nog nooit enig probleem gehad met oververhitting of dergelijke.
Dit neemt niet weg dat er iets kan voorvallen daar alles wat men gebruikt onderhevig is aan sleet en men nooit 100% kan uitsluiten dat er een thermostaat zijn geest geeft.
Maar tijdens mijn hele loopbaan heb ik dit nog nooit zien gebeuren. Vooral de huidige generatie friteuses is zeer veilig daar er meestal een extra thermische veiligheid is ingebouwd die oververhitting voorkomt.