waar zit meer suiker in, yoghurt of kwark? (halfvol)

Ik ga mijn zoontje van 6 maanden bijvoeding geven en mag hem halfvolle yoghurt of kwark geven, maar wil graag weten waar meer suiker in zit.
Iemand een idee?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, roerend mee eens, LGA! waarom toch altijd weer die oliedomme adviezen voor halfvolle of vetarme voedingsmiddelen? Zeker jonge kinderen hebben dat vet hard nodig voor de groei. Of het daarna zo zinnig is waag ik ook te betwijfelen. Hoe meer voedingsmiddelen uitgekleed worden, des te minder stillen ze de jonger. Je hoeft alleen maar om je heen te kijken om te constateren dat die rommel niet werkt.

Het beste antwoord

In yoghurt en kwark zit geen tafelsuiker (sacharose), maar beide producten bevatten uiteraard lactose, de natuurlijke suiker in melk.
Halfvolle melk bevat ongeveer 4,5-4,8 gram suikers per 100 ml (voornamelijk, maar niet alleen, lactose, en dat is ongeveer equivalent tot iets minder dan één suikerklontje), en deze suikers vind je terug in kwark en yoghurt.

Kwark is in feite een hele verse, niet gerijpte kaas. Aan de melk wordt stremsel toegevoegd, en dan maken ze de kwark. Als de melk gestremd is, dan blijft ongeveer 1/3 over voor het maken van kwark, en de rest is de wei, die heel rijk is aan suikers. Daarom bevat kwark iets minder suikers dan de melk waarmee je begint: ongeveer 3 gram suikers per 100 gram kwark.

Yoghurt wordt anders gemaakt: er worden speciale bacteriën aan melk toegevoegd, die zich voeden met de aanwezige suikers, en deze omzetten in zuren (voornamelijk melkzuur) Heel vaak krijgt de melk extra suikers om de groei van de bacteriën te versnellen, waardoor het eindproduct bijna evenveel suikers bevat dan de melk. In halfvolle yoghurt zitten ongeveer 4 gram suikers.

Dus samenvattend: zowel yoghurt als kwark bevatten allebei suikers, maar relatief weinig, en in ieder geval géén toegevoegde suikers (tenzij je deze producten gezoet koopt) Kwark bevat iets minder suiker, maar dat verschil is te verwaarlozen. Het is dus voor je eerder een kwestie van smaak (of beter gezegd: de smaak van je kind)
Wel belangrijk om te weten is dat yoghurt beter verteerbaar is dan kwark (de bacteriën hebben al een deel van het werk gedaan), maar dan toch iets zuurder dan kwark (vanwege de melkzuur die de bacteriën aangemaakt hebben)

Veel plezier met je kind en succes met de keuze!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! Hij vindt de yoghurt behoorlijk zuur aan zijn koppie te zien, ik meng er wat fruit doorheen :)
Jedidja
4 jaar geleden
Geef lekker Griekse yoghurt. Niet zo zuur dan magere yoghurt...

Andere antwoorden (1)

Zolang je het er zelf niet doorheen gooit : in geen van beiden.
Zoeter maken is ook niet nodig, ook niet door er fruit of vruchtensap doorheen te gooien ; dan wen je ze maar aan de zoete smaken.

Als je overweegt hem gezoete kwark of yoghurt te geen : even slecht en een zoet. Dan leer je ze eigenijk op piepjonge leeftijd al snoepen.

Van echte kwark en yoghurt zullen ze best even en zuur gezicht trekken, maar op deze leeftijd wennen ze nog snel aan smaken, en geloof me, dan vinden ze het minder zuur dan wij (met onze verwende zoet-smaak).

Toegevoegd na 37 seconden:
(Kwark is van nature iets zachter, dus iets lekkerder als je het zonder suiker eet).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Marleen, nee, wil hem juist niet laten wennen aan zoet! Daarom wil ik juist weten waar meer in zit, dan krijgt hij het andere :)
Ritsuka
11 jaar geleden
Ik zou inderdaad ook kwark doen, iets zachter van smaak inderdaad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van nature zit in beide geen suiker (een los van de melksuiker (lactose) uit de melk waar het van gemaakt wordt, maar dat kan geen kwaad - als hij daar niet overgevoelig voor is). Kwestie van voorkeur dus. Probeer ze allebei en kijk waar hij beter op reageert.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, er zit geen suiker in yoghurt en er zit geen suiker in kwark. Behalve als je het gezoet koopt of het er zelf doorheen doet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad en het kopen met toegevoegde suiker en dan aan het kind geven is niet niet zo handig. Suiker (als toegevoegd voedingsmiddel) wordt nog ernstig onderschat.