Bij koffiemelk vooraf opschenken is zuiniger dan na de koffie inschenken, hoe kan dat?

Ik heb gemerkt dat als ik vooraf koffiemelk inschenk en daarna de (zwarte) koffie, ik veel minder koffie melk nodig heb dan mijn traditionele (achteraf melk toevoegen aan de ingeschonken (zwarte) koffie)-methode. Soms scheelt dat wel de helft!! Probeer maar. Tot op heden snap ik niet hoe dat verschil er kan zijn. Is dat een scheikundig proces? Wat ik gebruik is of standaar koffiemelk, literpak, of koffieroom. Bij beide treed dit merkwaardige effect op.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jammer ik drink geen melk in de koffie maar ga het morgen uit testen . Ik twijfel of zo is , maar wel een snelle goede menging .
Amadea
11 jaar geleden
Zou het niet zo zijn dat je de hoeveelheid koffie die je bij de melk giet aanpast aan de kleur? Dus dat je behalve minder melk ook gewoon minder koffie drinkt? Of gebruik je altijd exact dezelfde hoeveelheid koffie?

Het beste antwoord

Ik heb het getest in koffieglazen, en kan geen enkel verschil ontdekken. Ik heb de test gedaan met koffieroom en slagroom in exact afgemeten volumes, maar het resultaat bleef bij ieder produkt gelijk. Waarschijnlijk optisch bedrog.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De enige reden die ik kan bedenken, is dat de melk beter vermengt met de koffie als de melk er als eerste ingedaan wordt. Melk die later aan de koffie wordt toegevoegd, zakt naar de bodem. Als je slecht losjes roert, bevindt de meeste melk zich nog onderin het kopje.

Maar als je echt goed roert, zou het niet uit moeten maken wat je als eerste in je kopje giet.
bamibal
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het veel en vaak geprobeerd en elke keer kwam dit naar boven. Vandaar dat ik me afvraag hoe dat toch kan
Ik denk dat het eraan ligt dat je bij al ingeschonken koffie de neiging hebt melk te blijven bijschenken totdat de koffie witter wordt. Als de melk vooraf in het kopje zit dan heb je sowieso de bevestiging dat de koffie witter zal worden.

Heb ik zelf ook, nu ik erover nadenk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat komt omdat je de koffie aanpast aan de hoeveelheid melk die er al in zit. Probeer maar, als je een klein beetje melk in de kop doet, stop je eerder met koffie schenken omdat hij de juiste kleur heeft. Als je veel koffie inschenkt, en dan nog de melk erbij moet doen, schenk je dus meer omdat het dan langer duurt eer de koffie de juiste kleur heeft. Simpelweg omdat je dan ook meer koffie gebruikt. Niks scheikundigs aan, dus :)