waarom verkoopt de fabrikant "oud hollandse koek en cake"terwijl dit helemaal niet oud hollands is?

ik ben al ( met mijn opleiding mee gerekend) 45 jaar banketbakker en heb nog nooit van Oudhollandse koek en cake gehoordt. tot enkele weken geleden bij de reclame

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Marketing.

Een (vals) gevoel van nostalgie opwekken schijnt te helpen om dingen te verkopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De term "oud-Hollands" wordt vaak gebruikt om een nostalgische sfeer te creëren. Oud-Hollandse koek klinkt lekker ouderwets en dan zal de koek wel lekker smaken, zoals Oma hem maakte. Dat de koek niet echt oud-Hollands is, maakt niet uit. Het gaat om het gevoel.
bamibal
11 jaar geleden
Nostalgisme is ïn"; Nederlands /Hollands ook. Daar zijn verschillende redenen voor waar we hier niet per se op in hoeven te gaan (de crisis en Europa bijvoorbeeld). Alles wat oud-Hollands, of authentiek Nederlands is, verkoopt dus als een tierelier (hoewel het pas ECHT Oud-Hollands of authentiek zou zijn als je het ZELF maakt, maar dat terzijde. In Duitsland zien we overigens schoorvoetend hetzelfde gebeuren, en ik maak me sterk dat het ook voor andere (Europese) landen niet geld). Eigen, eerlijk, ouderwets, degelijk, betrouwbaar ; dat is een beetje de suggestie die wordt gewekt. En daar zijn mensen blijkbaar erg happig op.

Met een beetje geluk SMAAKT het ook zoals de koekjes en de cake (en de worst, en de soep) vroeger smaakten (hoewel de meeste mensen dat toch niet weten of te jong zijn om het zich te herinneren), of maken ze gebruik van / borduren voort op oude recepten. Met, uiteraard, de nodige moderne toevoegingen. (Want een ECHT ouderwetse cake of appeltaart, smaakt na drie dagen in een plastic verpakking natuurlijk nergens meer naar. )

Bij de club nostalgisten waar mijn dochter inmiddels deel van uitmaakt, is het vrij gebruikelijk naast kleding, voorwerpen en technieken uit de periode van voor pakweg 1950, ook alleen te koken uit boeken uit die tijd, volgens recepten en met ingredienten uit die tijd. Dat levert wel degelijk authentieke gerechten en smaken op (die je vaak oud-Hollands zou mogen noemen), maar daar kan een gemiddeld supermarktprodukt natuurlijk niet tegen op.

Oudhollandse cake of koek is dus niks meer - of zou niks meer mogen zijn - dan cake en koekjes zoals we die voor de oorlog al maakten. En dat is het "gevoel" dat ze willen verkopen. Al halen échte nostalgisten hun neus op voor dergelijke moderne producten. Het is dan ook marketing voor de massa, en daar horen ze niet echt bij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mogelijk probeert de fabrikant hiermee aan te geven, dat het recept Oud Hollands is.