Omdat de zwaan in Nederland beschermd is, maar hij staat niet te boek als beschermde diersoort.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeker vroeger aten "we" ook zwanen. Maar zwanen smaken naar de Nederlandse smaakniet lekker, vandaar dat we ermee gestopt zijn. Overigens fokken we ze wel voor de consumptie. Zie bron.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een zwaan is een dier waar geen jacht op gemaakt mag worden, dit door het te lage aantal dieren.

Een Kooiker mag een bepaald aantal eenden hebben en vangen om te zorgen dat er geen overschot aan eenden ontstaat, dit teveel aan eenden mag gebruikt worden voor consumptie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook met de nieuwe lay-out nog steeds niet van je minnaars af zie ik?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee die hebben de verhuizing overleeft.
Rieneke1
11 jaar geleden
van mij geen min, maar de wilde eend is geen beschermde vogel, en mag gewoon door jagers afgeknald worden in het seizoen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bejaagbaar wil niet zeggen dat ze niet beschermd zijn, lees ook mijn antwoord geheel en ook de Flora en faunawet, daarin wordt voor bejagen van eenden alleen gesproken over een kooiker. Artikel 38 1. Het is verboden te jagen zonder voorzien te zijn van: a. een geldige jachtakte, voorzover het betreft het jagen met een geweer; b. een geldige valkeniersakte, voorzover het betreft het jagen met één of meer jachtvogels; c. een geldige kooikersakte, voorzover het betreft het jagen met een eendenkooi.
Een zwaan schijnt naar lev en taai te zijn, maar zolang hij nog beschermd is mogen we hem niet zomaar zelf afmaken en consumeren.
Probeer er eens eentje te vangen.....

Toegevoegd na 50 seconden:
Naar lever te smaken.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de eend is hier bejaagbaar, en mag gedurende het seizoen volop afgeschoten worden; voor de zwaan geldt dit niet, die is beschermd.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.wbesusterengraetheide.nl/Nieuw%20in%20flora-%20en%20faunawet.htm#Beschermde en onbeschermde diersoorten
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beschermd wil niet zeggen dat ze niet bejaagd mogen worden, ook een eend is beschermd.
Rieneke1
11 jaar geleden
dat ontdekte ik ook theo, vandaar dat ik in mijn antwoord de term bejaagbaar gebruik voor de wilde eend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is nu waar goeie vraag is gestart, om het goede antwoord te vinden desnoods in discussie tussen de beantwoorders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar waarom zeg je, als je die link meegeeft "mag gedurende het seizoen volop afgeschoten worden"? Terwijl er daar juist duidelijk uitgelegd wordt dat dat niet het geval is.
Rieneke1
11 jaar geleden
vanaf 15 aug tot 31 jan mogen ze geschoten worden mr tomaat.
er moet wel een redelijke stand overblijven, maar aan eenden geen gebrek.
dat staat in mijn link, of mis ik iets (het is wel een hele lap :))?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
er moet wel een redelijke stand overblijven DUS niet volop. Als ze ze allemaal op schieten zijn ze te ver gaan.
Rieneke1
11 jaar geleden
volop betekent niet hetzelfde als allemaal mr tomaat.
als ik nu ipv volop zeg: in grote getale, zijn we het dan eens?
Rieneke1
11 jaar geleden
ik bedenk me net ook, dat het wellicht verschilt per provincie.
ik praat vanuit zuid-holland, en eenden plenty.
al met al geen waardevol antwoord dus, maar ik laat 'm nog even staan.
wellicht wil er iemand nog iets over zeggen.
kan trouwens nergens cijfers vinden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gewoon laten staan Rieneke, het is leerzaam. Overigens is het bekend dat in de provincies Noord Holland, Utrecht, Flevoland en Zuid Holland de meeste eenden gejaagd worden, daar leven de meeste ook buiten de bebouwde kom en mogen daar ook alleen bejaagd worden met vuurwapens. Binnen de bebouwde kom wordt er een een eendenkooi opgezet en de eenden gevangen door een kooiker.
Rieneke1
11 jaar geleden
ik ken idd het verschijnsel eendenkooi hier niet; ik dacht dat je alleen nog wat eendenkooien had als toeristische attractie, maar dat ze niet meer functioneel waren.