Waarom is een koffiedrinker bij Starbucks bereid het dubbele te betalen ?

Voor wat hij / zij normaal voor een beker koffie / cappuchino betaalt ?

En is de koffie in andere landen er ook zo duur ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.2K
paulus811
14 jaar geleden
Het is volgens mij helemaal niet waar wat je schrijft. Koffie is in alle koffiespeciaalzaken duur, niet alleen bij Starbucks. Daarbij moet je ook de hoeveelheden vergelijken, je kan niet een halve liter Starbucks cappuchino met een gewone kop vegelijken. Ik vind dat je op z'n minst voorbeelden van prijzen moet geven, anders lijkt t er wel op alsof je zelf een koffiezaak hebt naast een Starbucks. En ik heb niks met Starbucks, vind de koffie veel te waterig en smerig met allerlei zoete troep erin.

Het beste antwoord

Deels heeft het te maken met de uitstraling die Starbucks heeft, deels met het fenomeen 'hype' en deels met de smaak van het produkt.
Als ze werkelijk de beste koffie zouden schenken waren er ongetwijfeld nog meer Starbucks zaken.
'De vraag bepaald de prijs' is een al zeer oude economische wetenschap en als mensen persé zo graag Starbucks koffie willen drinken, rekent men de consument daar gewoon op af. Dat is niet alleen bij Starbucks zo, maar bij alle gewilde merknamen gaat dit op.
(een Burberry shawl, of een tas van LV is écht niet beter en hoeft écht niet zes(tig) keer zo duur te zijn als een merkloos equivalent, maar waarom betalen mensen dit er toch voor?)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Omdat mensen (denken) vinden dat het hele goede koffie is.

Mensen betalen ook meer voor nikes van voor merkloze schoenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk omdat het 'hip' is.
14 jaar geleden
Omdat ze niet sporen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is nu het leuke van goede marketing. Als je een zaak in de markt zet als een budget winkel, dan komen mensen op zoek naar budget artikelen. \als je echter iets in de markt zet als een luxe winkel die betaalbaar is, dan zijn mensen opeen bereid hun geld te trekken en veel meer dan de nominale waarde te betalen.

Star bucks doet dat heel slim met hun 100 verschillende soorten koffie en mufins etc.

En ten dele is het trendy om in een koffie-winkel koffie te gaan drinken of halen, in plaats van het thuis te drinken. Dat afhalen speelt ook mee: Er zijn niet zo heel veelplaatsen waar je snel redelijke koffie kan afhalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
See and to be seen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij... als ik in het buitenland een kop koffie haal dan is het altijd maar afwachten hoe de koffie smaakt, wanneer ik dan een Starbucks zie dan weet ik ongeveer wat ik kan verwachten en betaal er dan graag wat meer voor dan voor een slap bakkie bij het cafeetje ernaast...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kom voornamelijk bij Starbucks in het buitenland.
Als je in bijvoorbeeld Amerika of in Engeland in een normaal café een keer een bak koffie gedronken hebt, dan betaal je met plezier iets meer voor een bak echt goede koffie, tenminste, ik wel en mijn reisgenoten idem!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben zelf helemaal Starbucks fan. Ik ben wel bereid er meer voor te betalen, maar dan alleen voor aparte koffie!! Dus niet voor een Americano, die kan ik thuis ook wel maken. De Caramel Frappuchino is echter heerlijk en daar betaal ik graag iets meer voor!

Het ligt er natuurlijk ook aan welke maat je neemt. Bij starbucks heb je Groot, Groter, Grootst. Klinkt raar, maar het is wel zo :-) Toen ik vroeg om een kleine beker koffie, kreeg ik te horen dat groot het kleinst was...

De goedkooptste beker koffie, de Americano, is iets van 1,90/2,00 euro.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou het dubbele is het niet. maar in het buitenland ga ik meestal even bij Starbucks koffie halen. Het is gewoon goede koffie.
Nu weet ik wel dat er nog 2000 plekken zijn met goede koffie. maar die ken ik niet. En bij deze weet ik zeker wat ik krijg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb er eergisteren nog gezeten, toen ik een uurtje moest wachten op Utrecht CS. Ja, ik had natuurlijk ook een bak koffie bij de kiosk kunnen halen. Maar daar had ik niet kunnen zitten, en ook niet die lekkere caramel macchiato kunnen krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het drinken van deze koffie een trend is geworden, zijn mensen bereid wat meer te betalen voor deze hippe/coole koffie.