Klopt het dat vroeger het brood gewoon veel langer vers bleef?

Iemand zei dat ze er olie of zoiets door deden, waardoor het echt veel langer houdbaar was.
Als dat klopt, waarom doen ze dat dan nu niet meer?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.9K

Het beste antwoord

Het brood bleef vroeger inderdaad langer vers. Men had nog geen diepvries om het brood in te bewaren. Vaak bakte men zelf thuis brood. Het was dan het meest economisch om meerder broden tegelijk te bakken.

Brood blijft langer vers door het toevoegen van zout, vet en zuurdesem. Vet en zout voegt men i.v.m. veranderde voedingsinzichten minder toe; zuurdesem geeft het rood een enigszins zure smaak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Hoe ver vroeger wil je gaan?

In de jaren 80 was het heel gewoon om er veel vet aan toe te voegen, dan bleef het wel een week vers... Dat is nu uit de mode geraakt omdat het niet meer geaccepteerd wordt al dat vet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maakt niet uit, was benieuwd of het waar zou kunnen zijn.
Thx +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt.
Vroeger beschimmelde brood door het vet; nu droogt het gewoon uit.
Brood dat zuurdesem bevat blijft langer vers dan de meeste nederlandse broden die gewoon desem bevatten. Die broden zijn echter wat zuurder van smaak maar wel gewoon verkrijgbaar (Duits brood). Vroeger deed men misschien meer zuurdesem in het brood. Daarnaast is het ook zo dat tegenwoordig alle broden voorgesneden zijn. Koop je een ongesneden brood bij de bakker, dan zul je zien dat dat brood aanzienlijk langer vers blijft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meer vet werd toegevoegd.
Maar met de tegenwoordige kennis van calorieën ect. is dit allemaal veranderd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de jaren 60 en 70 bleef het brood langer vers omdat het ongesneden verkocht werd. Aan gewoon brood werd geen extra vet toegevoegd. Als bakkersdochter heb ik er met m'n neus bovenop gezeten.
Wel bakte mijn vader voor het weekend melkbrood (wit brood) waar melkpoeder, dus extra vet aan werd toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klopt, als je zelf brood bakt kun je er in plaats van boter ook olijfolie in doen.
Het blijft dan ook langer vers en het is super lekker om zelf brood te bakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een goeie tip!! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
;-))