recept oliesambal?

Kent iemand het recept van oliesambal?
De sambal is een beetje donker van kleur, en er drijven pitjes in. Ik krijg deze bij de chinees ipv sambal oelek.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K

Antwoorden (2)

Ingrediënten
20 gram gedroogde rode chilipepertjes
40 gram verse rode chilipepertjes
200 gram rode ui, gepeld en grof gesneden
2 tot 3 grote tenen knoflook, gepeld
3 gram trassi, verkruimeld
1 theelepel zout
Zonnebloemolie.

Kookboek en agenda in 1!
Bestel nu 2 agenda's met korting
Meer over deze actie »
Hulpmiddelen
1 paar vinyl onderzoekhandschoenen

Voorbereiding
Week de gedroogde pepertjes een nacht in ruim water, giet ze af en droog ze.

Bereidingswijze
Snijd de steeltjes van de verse pepertjes af (gebruik hiervoor de handschoenen) en snijd de verse pepertjes in grove stukken.
Maal in een foodprocessor eerst de gedroogde pepertjes fijn. Voeg knoflook, uien en verse pepertjes toe en maal dit alles tot een fijne massa.
Verhit 3 dl olie in een wok op een hoog vuur tot de damp er net niet af slaat. Voeg pepermengsel, trassi en zout toe en roerbak alles 15 minuten op vrij hoog vuur tot het mengsel een diep bruinrode kleur heeft. Houd de temperatuur van de olie in de gaten zodat de sambal niet verbrandt; temper het vuur iets gaandeweg. Er moet een lobbige sambal worden verkregen die goed ′zwemt′ in de olie; voeg zonodig nog olie toe.
Doe alles over in een schone jampot en zorg dat er een flinke laag olie op staat. Sluit de pot pas als de sambal is afgekoeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fraai knip en plakwerk maar haal de volgende keer de publiciteit er uit.
Je hebt nodig;
pepers,
zout (verhouding zout>pepers=1 op 5)
knoflooktenen (naar smaak)
arachide-,zonnebloem- of koolzaadolie.
Optioneel kan je er mango, verse geraspte gember ofsteranijs door doen. Is ook erg lekker.

De gember geeft een frisse citroenachtige sambal, de mango een fruitige exotische smaak.

Doe de pepers, knoflook en evtl. de gember en mango in de blender/keukenmachine en hak alles fijn.
Niet te lang anders krijg je pasta. Heb je graag wat grovere stukjes in je sambal, hak dan met de hand.
Doe nu alles in een pan, samen met het zout en evtl. de steranijs. Roer goed om en zet op een zacht vuurtje. Vergeet niet de afzuigkap aan te zetten!
Je zal zien dat er door het zout veel vocht onttrokken zal worden uit de pepers.
Roer regelmatig om totdat het meeste vocht verdampt is.
Het moet wel vochtig blijven, maar moet niet meer lopen.

Schep de sambal in een brandschone uitgekookte pot tot enkele cm. onder de rand om ruimte te hebben voor de olie.
Neem een schoon mes of eetstokje en roer eerst voorzichtig dor de sambal om de luchtbellen omhoog te laten komen. Belangrijk is het om deze goed te verwijderen. Doe dit zolang de sambal nog heet is zodat de evtl. bacteriën op het mes of stokjes, worden gedood.
Voeg dan een laagje olie toe bovenop de sambal en sluit de pot af.
Je kunt hem op kamertemperatuur bewaren op een donkere plek.

Werk schoon, kook potjes en dekseltjes zeker 15 min. goed uit. Zo zijn schimmels en bacteriën gedood. Lat deze potjes dan omgekeerd drogen op een schone
handdoek. Droog de binnenkant zeker niet af met een niet al gebruikte theedoek, want dan zijn ze al niet steriel meer. Laat ze dus goed drogen, want het is wel van belang dat de potten en deksels goed droog zijn voor het vullen. Dit alles voor de langere houdbaarheid. Houd ook de zijkant van het potje bij gebruik vrij van restjes sambal.
Dit heeft ook eerder de neiging om te beschimmelen.
amc