Ja en nee :)

13. Is het waar dat vitamine C verloren gaat in een babyhapje van geprakte banaan met sinaasappelsap?

Enzymen uit de banaan kunnen vitamine C veranderen, waardoor men vroeger dacht dat vitamine C verloren was gegaan. Maar de veranderde vitamine C (dehydroascorbinezuur) is even werkzaam in het lichaam als de oorspronkelijke vitamine C. Het is dus niet waar dat hier vitamine C verloren gaat.