Witlof die gisteren geel was, en vandaag groen?

Gisteren witlof gekocht, toen was deze geel bovenaan. Vannacht in de keuken laten liggen, vanmorgen zag ik dat de witlof bovenaan groen was geworden. Wat doe ik verkeerd. In de supermarkt gaat de witlof savonds ook niet naar de koeling. Nu de witlof groen is, is deze nou bitter van smaak ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
22K
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Bij AH ging bij ons de witlof na het sluiten van de winkel altijd terug de koelcel in, en de volgende ochtend ging het er weer uit, terug de winkel in.

Het beste antwoord

Witlof verkleurt groen door het licht, maar dat verandert niets aan de smaak. Het bittere deel zit in de kern van het stronkje, helemaal onderaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De witlof wordt wel iets kouder in de supermarkt bewaard dan in jou keuken waarschijnlijk. Maar verder is de lof prima te eten niets mis mee.
11 jaar geleden
nee, dat heeft er niets mee te maken.
de bittere smaak komt van de onderkant, daar moet je een stukje van afsnijden, het bittere zit in de stronk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet witlof koel en donker bewaren, bijv. in de groentela van de koelkast.
Witlof verkleurt groen door de inwerking van zonlicht. De groene bladeren kan je beter verwijderen.
Door witlof op een donkere plaats te bewaren voorkom je en bittere smaak.
Ook de stronk heeft een bitter smaakje. Daarom kan je, nadat je het 'kontje' eraf hebt gesneden, het best kegelvormig het stronkje eruit snijden, of de hele witlof
in de lengte doormidden snijden en dan de stronk eruit snijden. De witlof blijft ook zo mooi wit omdat hij in het donker geteeld wordt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Zonlicht én gewoon daglicht bedoel ik natuurlijk.
amc
11 jaar geleden
Hoe groener het blad , hoe bitterder de smaak.
Dit komt door de temperatuur in combinatie met licht.
Het zelfde zie je b.v. met andijvie, wil je dat rouw eten, dan zijn de binnenste mindergroene bladeren het beste, de buitenste, groenere bladeren zijn veel meer bitter van smaak.
Eet je b.v. groenlof ( niet erg bekend) dan zijn de buitenste bladeren erg bitter en die haal je er dan ook af en houd de binnenste , niet groene delen over, die naar witlof smaken.
Maar een groener witlof is ook nog steeds erg lekker.