Die zijn nog van het oude ras, de mandarijnen van de nieuwe rassen zijn zonder pit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mandarijnen zijn de vruchten die om de jonge toekomstige plantjes van de mandarijnenboom zitten.

Dat sommige mandarijnen geen pitten hebben is veel bijzonderder: Dat zijn mandarijnen die niet bevrijcht zijn, maar wel tot mandarijn uitgegroeid zijn. De mandarijnen met pitten zijn gewoon de normale vorm van mandarijnen: Een vrucht om de zaden heen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk zitten in mandarijnen altijd pitten, alleen hebben wij mensen ze genetisch gemanipuleerd om geen pitten meer aan te maken. En niet alle verkrijgbare mandarijnen zijn die gemanipuleerde.

De mandarijn is namelijk de vrucht en bedoeld om zich mee voort te planten en zonder zaden (pitten) lukt dat niet. Het is dus eigenlijk onnatuurlijk als er geen pitten in zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Normaliter zitten er in mandarijnen (en in alle fruit) pitjes.
Pitten zijn zaden, en die zijn nodig voor de reproductie.
Dus eigenlijk is het: zonder pitjes geen mandarijnenbomen.
Maar:
De pitloze mandarijnen (en druiven, bijv.) zijn ooit ontstaan door spontane mutaties.
Omdat dat wel handig was, is de teelt een handje geholpen door ze te enten op een wortelstok van een andere citrusboom (de bittere sinaasappel).
Later zijn ze de pitloze varianten ook speciaal gaan kweken in laboratoria.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
spontane mutaties? Niet genetisch gemanipuleerd omdat er vraag naar was?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb op een betrouwbare site (infoagro) gelezen dat er eerst een spontane mutatie was, die daarna benut werd, gezien de commerciele mogelijkheden. Wanneer dat was, weet ik niet. Ik zal er nog eens naar zoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad het juiste antwoord. Esme
Mandarijnen hebben namelijk gewoon pitten, terwijl clementines weinig tot geen pitten hebben.