Hoe maak ik chocoladekoeken zonder harde korst?

De chocoladekoeken (en andere koeken) die ik maak zijn harder dan die in de bakker, zou er iemand weten hoe dit komt? Ook loopt er tijdens het bakken zeer veel boter uit, zijn er tips om dit te vermeiden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Koken
1K
Amadea
8 jaar geleden
Het is wel zo handig als je vermeldt om welk recept het gaat. Er zijn zoveel verschillende soorten chocoladekoeken...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ik heb 3 verschillende recepten gevolgd en heb steeds hetzelfde resultaat, dus ik vermoed dat het niet aan het recept ligt
Amadea
8 jaar geleden
Wat zijn dan de ingrediënten die je gebruikt?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geef toch het recept eens en de oventemperatuur.
Ik denk aan te lang en bij een te hoge temperatuur bakken.

Het beste antwoord

Dat doe je door de koeken tijdens of na het bakken vochtiger te houden.
Het hard of zacht zijn van koeken wordt namelijk bepaald door het vochtgehalte.
Wellicht weet je dat als je harde koeken en zachte koeken samen in een tromel doet, dat dan de zachte koeken harder worden, en de harde koeken zachter. Er gaat vocht vande zachte koeken naar de harde.
Misschien moet je de koeken tijdens het bakken opsluiten in een blik of in een braadzak.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
dus bakken in een vochtigere oven?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat betekend praktisch dus een bak met een halve centimeter heet water onderin je oven zetten.

Andere antwoorden (1)

Of je hebt te grove suiker gebruikt, de suiker niet genoeg laten smelten in het beslag (te kort mixen), waardoor de suikerkorrels de harde structuur houden en dit maakt dus koekjes harder, of te lang gewacht met het uit de oven halen. Dus te lang in de oven laten afkoelen.

Wil je zachte koekjes, neem dan fijne kristalsuiker of basterdsuiker. Begin met het mengen van de zachte suikers en de gesmolten boter. Roer dan het ei erbij en meng tot alles romig is. Roer niet te lang als je de bloem erbij doet, maar zorg dat het net gemengd is. Met een houten lepel roer je er dan de chocoladestukjes , Smarties of what ever door. Zet van dit beslag relatief dikke hoopjes op het bakpapier, met voldoende tussenruimte en bak de koekjes tot de randen licht verkleurd zijn. Meestal duurt dit ruim een kwartier tot enkele minuten langer.

laat de koekjes na het bakken nog even afkoelen op de bakplaat om iets steviger te worden en zet ze dan op een rooster om verder af te koelen. Als ze eenmaal gaan afkoelen worden ze steviger en harder. Wil je zachte koekjes, haal ze dan na enkele minuten na het bakken al uit de oven. Zijn ze eenmaal afgekoeld laat ze dan niet aan de zuurstof blootgesteld staan, maar dek ze af in een Tupperware bak of koekjestrommel.
amc