Hoe krijg of houdt je zuurkool echt zuur?

De zuurkool van de groenteboer is erg lekker qua structuur en smaak en kwaliteit van de kool. Het enige is dat ik m minder zuur vind als die pakjes van de supermarkt. Nou is de kool zelf lekkerder van de groenteboer maar het zure van die pakjes vind ik weer lekkerder dan die verse. Kan ik de zuurkool zuurder maken? Of is er een trucje om het zure er niet zoveel uit te halen? Azijn toevoegen is niet echt wat lijkt me, dat veranderd de smaak.
Rauw smaakt de zuurkool van de groenteboer namelijk wel goed zuur.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Koken
9.5K
Ivana
6 jaar geleden
Ligt ook aan de hoeveelheid water dat je bij het koken gebruikt. Minder water, dan trekt je het zuur niet weg.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Heb je het al eens aan de groenteboer gevraagd? Die weet het vast wel. Of misschien kan hij wel aan een zuurdere variant komen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt Ivana, dat zal ik proberen. HeleneF bedankt. Hij maakt de zuurkool zelf in t vat.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je kunt ook bij een andere groenteboer eens proberen. Juist omdat het zelf gemaakt is, kan de zuurgraad verschillen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat kan ook.
Ivana
6 jaar geleden
Nee, dat bespreek je eerst met je eigen groenteboer. Niet weglopen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja ik wil liever ook niet naar een ander. De enige in ons dorp.

Antwoorden (1)

Het grote verschil tussen verse- en zuurkool uit een pakje, is de hoeveelheid vocht die erbij zit. Zuurkool uit een pakje hoef je alleen op te warmen en er geen water bij te doen. Bij verse zuurkool moet altijd wat water in de pan en daardoor gaat wat zure smaak verloren. Daarom smaakt hij vers wel lekker zolang hij rauw is.

Je zou dus ook stamppot kunnen maken door rauwe zuurkool door de aardappelpuree te stampen en hem zo warm te maken. De structuur is dan echter niet zo boterzacht dan bij gekookte. Hij hoeft namelijk niet gekookt te worden....rauw is hij eigenlijk nog gezonder omdat alle voedingsstoffen er nog optimaal inzitten.

Je kunt echter ook een deel van de verse zuurkool gewoon koken en een deel rauw houden en dit er op het laatst bijdoen als je alles stampt. Je kunt hem ook wat zuurder maken door er wat niet zoete witte wijn of een scheutje natuurazijn aan toe te voegen.
amc
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt. Zuurkool uit een pakje moet je ook nog koken. Anders is het te rauw.
Rauwe zuurkool vind ik niet lekker door de stampot.
Zou het met azijn niet anders gaan smaken?
Misschien toch met heel weinig water koken op de hoop dat t zuur er niet uitkookt.
amc
6 jaar geleden
Uiteraard is het zuurder van smaak als je er minder water bij doet. Je kunt het ook zachtjes stoven met wat boter...Een klein scheutje natuur-of nog beter witte wijnazijn, proef je echt niet. Naar origineel recept hoort er zelfs een scheutje natuurazijn door de boerenkool stamppot en dat proef je ook niet. Je proeft het echter wel als je het er niet in doet...heel gek maar waar ;-)
amc
6 jaar geleden
Toch zal je bij het stoven ook nog wat water of bouillon moeten toevoegen om het helemaal zacht te krijgen. Alleen in boter of braadvet zal het niet zo zacht worden en moet je erg oppassen dat het niet gaat aanzetten, zelfs bij een pan met dikke bodem én op een sudderplaatje. Je zal dan regelmatig en lang moeten blijven doorroeren.